Adósmentés készül autósoknak
A fizetési terheket csökkentő megoldások kidolgozását tervezi a Magyar Lízingszövetség azoknak a gépjárműveket lízingelőknek, akik fizetőképességük határán vannak. Erről Lévai Gábor, a szövetség főtitkára beszélt – számolt be a Világgazdaság. A szakember elmondta: a lízingcégek jelenleg is kínálnak fizetéskönnyítő megoldásokat olyan ügyfeleiknek, akik nem tudják fizetni a lízingdíjat. A szervezet most összegyűjtötte, hogy a tagcégek milyen megoldásokat kínálnak, és azok közül választják majd ki a legjobbakat, amelyeket egységesen kínálni szeretnének minden ügyfelüknek.
A szövetség leendő adósmentő tervének legkritikusabb pontja, hogy ha a finanszírozó cég elengedi a tartozás egy részét, akkor az elengedett tartozás után személyi jövedelemadót és ajándékozási illetéket kell fizetnie az ügyfélnek. A szervezet szeretné elérni, hogy az általuk adott fizetési kedvezmény adó- és illetékmentes legyen, vagy kedvezmény járjon utána.
A 2010-es válságév után tavaly konszolidáció zajlott le a lízingpiacon – véli Lévai Gábor. Tavaly az új szerződések értéke 19 százalékkal, 361 milliárd forintra nőtt. Ugyanakkor a szerződések száma 5,7 százalékkal 76 375-re, a lízingelt portfólió nagysága 1963 milliárd forintra csökkent.
Az egyes szegmensek között tovább esett az autófinanszírozás és az ingatlanlízing részesedése. Az autófinanszírozás immár kevesebb mint 30 százalékos részesedést képvisel, a legnagyobb szeletet ma már a gépberuházások hasítják ki.
Az ügyfélállomány arányai is megváltoztak: a lakossági finanszírozás csökkent, a kis- és középvállalkozásoké nőtt. Lévai Gábor szerint tavaly nagyon megnehezítette a magyar lízingpiac helyzetét, hogy az eurózóna recesszióba fordult, a forint gyengült, a munkanélküliség stagnált, majd kis mértékben nőtt, a finanszírozási költségek pedig szintén emelkedtek. Ennek ellenére vannak olyan szegmensek a lízingpiacon, amelyek tavaly már emelkedést mutattak. A lízingcégek részesedése az összes hazai gépberuházások finanszírozásából például ismét 10 százalék fölé emelkedett.
A főtitkár szerint az idén elsősorban a vállalati kocsik finanszírozása növekedhet a piacon. Nagyon kedvező előjelnek tekinti emellett, hogy tavaly 88,6 százalékkal nőtt az információtechnológiai eszközök finanszírozására fordított új kihelyezés, a velük kapcsolatos teljes tőkekövetelés pedig 7,1 százalékkal bővült. Az ebben a szegmensben tapasztalt élénkülés vagy visszaesés később a teljes piacra ki szokott terjedni.