Adómentes gázolajat kérnek a fuvarosok
Tárgyalóasztalhoz ült a közúti fuvarozók szakmai szervezetivel a pénzügyi tárca. Az egyeztetéseken eredmény egyelőre nem született, de az ágazat versenyképességének javítását szolgáló intézkedések sorában van olyan, amit a szakminisztérium elfogadhatónak tart.
Oszkó Péter pénzügyminiszter közölte: több, a hazai szakvállalkozások versenyképességének megőrzését szolgáló javaslatot el tudnak fogadni, és támogatják, hogy ezek érvényre juthassanak a jövő évi adóváltozásokban.
Részben ilyen például a kereskedelmi gázolaj ár bevezetése. A fuvarozók legfontosabb kérésének azonban a kormány csak az Európai Unió hozzájárulásával tehet eleget. Ezért hazánk a derogációs kérelmet nyújt be az illetékes uniós bizottságnak.
A megbeszélésen elhangzottak alapján a pénzügyminiszter egyetért azzal, hogy meghatározott mértékig adómentes maradjon az üzemanyag megtakarítás, valamint a költségtérítés. De elfogadhatónak tartják azt az igényt is, hogy ne emelkedjen 2010-ben a légrugós járművek gépjárműadója.
Két fuvarozói szervezet vasárnap nyílt levelet juttatott el az országgyűlési képviselőkhöz, a zömében már pénteken egyeztetett fuvarozói igényekkel kapcsolatban. A Pénnzügyminisztérium közleménye szerint a levélben a fuvarozók olyan követeléseket fogalmaztak meg, amelyek a pénteki eredményes egyeztetés alapján teljesülni fognak.
A magyar fuvarozók versenyképességének megőrzését szolgáló intézkedéseket kérnek a kormánytól az ágazat szakmai szervezetei - jelentette ki lapunknak Wáberer György. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke szerint a kormánnyal kötött megállapodásról egyelőre korai beszélni. Ennek ellenére úgy vélte: bíznak a pénzügyminiszter ígéretében, akinek a személye garancia vállalásaira.
Megállapodás egyelőre nincs a közúti fuvarozók és a kormány között - erősítette meg Dittel Gábor. A NIT-Hungary ügyvezető főtitkára szerint a pénzügyi tárca ígéreteinek első próbája az lesz, amikor az országgyűlés gazdasági bizottsága megkapja az adótörvények módosítására a javaslatokat.
Az előterjesztésnek tartalmaznia kell, hogy a nemzetközi gépkocsivezetők és az árukísérők napi díja - azaz költségtérítése - adómentes marad. Emellett meg kell maradnia az üzemanyagmegtakarítás adómentességének is. Ami egyszerre kettős érdek.
Egyrészről a fuvarozó szakvállalkozások számára az adómentesség megmaradása a költségek szintentartását és a versenyképesség megtartását jelentheti. Emellett az üzemanyag felhasználás csökkenése kormányzati érdek is: ha a kamionok kevesebb gázolajat használnak, a levegő szennyezés is kisebb lesz.
Az ügyvezető főtitkár szerint ugyanakkor fontos ígéret, hogy a légrugós teherautók gépjárműadója 2010-ig nem változik. Esetükben ugyanis a kormány korábban 15 százalékos adóemelést tervezett. Ami negymértékben rontotta volna a vállalkozások versenyképességét.