Adókedvezmény a vasúti és belvízi szállításra

Az EU jóváhagyta a közlekedési koordináció adókedvezményes magyar támogatását, mert úgy találta, hogy a belvízi hajózásra és a vasúti szállításra vonatkozó kedvezmények összeegyeztethetők az erre vonatkozó állami támogatásokról szóló közösségi iránymutatással.

A Európai Bizottság jóváhagyta a közlekedési koordináció adókedvezményekkel történő magyarországi támogatását: szerdán úgy döntött, hogy nem emel kifogást Magyarország azon határozatával kapcsolatban, amelyben a vasúti és belvízi szállítás számára jövedékiadó-mentességet biztosít, illetve jövedékiadó-visszatérítést tesz lehetővé - áll a Bizottság honlapján.

Az intézkedés célja, hogy előmozdítsa ezeknek a szállítási módoknak a használatát, illetve mérséklődjön a közlekedési ágazat által kibocsátott szennyezés, illetve csökkenjenek egyes járulékos költségek. Magyarország jövedékiadó-mentességet biztosít, illetve adó-visszatérítést tesz lehetővé a belvízi hajózásban felhasznált üzemanyagra, és adómentességet biztosít a vasúti szállításban felhasznált üzemanyagra vonatkozóan.

Az intézkedések összhangban állnak az energia adóztatásáról szóló irányelv rendelkezéseivel. A mostani jóváhagyás a 2017. április 30-ig terjedő időszakra vonatkozik.

A vasúti és a belvízi szállítás a közúti szállításnál sokkal kevesebb járulékos költséget okoz mind a balesetek, mind az éghajlatváltozás és a légszennyezés szempontjából. Jelentős tartalékkapacitásuk révén ezek a szállítási módok szerepet játszhatnak a közúthálózat túlzsúfolt részeinek forgalmi tehermentesítésében is.

Mivel a közúti áruszállításra nem terhelődnek az általa okozott járulékos költségek, helyénvaló csökkenteni a költségbeli különbséget a kombinált szállítási műveletek és a közúti szállítás között, és ezáltal egyenlő feltételeket biztosítani a tisztább szállítási módok számára - véli a Bizottság. Magyarország jövedékiadó-mentesség és -visszatérítés alkalmazása mellett döntött.

A Magyarországon a tisztább szállítási módok előmozdítására bevezetett intézkedések vizsgálata során a Bizottság annak ellenőrzésére összpontosított, hogy a közúti szállítás helyett tisztább közlekedési módot választva tonnakilométereként valóban több járulékos költség takarítható-e meg, mint amennyi a támogatás tonnakilométerenkénti összege.

A Bizottság úgy találta, hogy a belvízi hajózásra és a vasúti szállításra vonatkozó adókedvezmények összeegyeztethetők az Európai Unió működéséről szóló szerződés 93. cikkével és a vasúti vállalkozásoknak nyújtott állami támogatásokról szóló közösségi iránymutatással.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.