Az adóhivatal az emberek barátja
Az NGM közleménye szerint a gazdasági tárca benyújtotta az új, ügyfélbarát adóhivatal kialakításáról szóló törvénytervezetet. A cél egy hatékony, kevésbé bürokratikus szervezet felállítása, amely segíti adóügyeik intézésében a vállalkozásokat és az állampolgárokat.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2016-tól a háromszintű kormányhivatalból kétszintű központi hivatallá alakul - áll a törvényjavaslatban. A felső szinten helyezkedik el a Központi Irányítás, amely az irányító szint, az alsó szinten pedig az állampolgárokkal, vállalkozásokkal közvetlen kapcsolatban álló megyei igazgatóságok állnak.
A közlemény szerint a kormány adminisztráció-csökkentő intézkedései a NAV szervezeti átalakításában is tetten érhetőek. Megszűnik a hivatal hét régiós igazgatósága – ezeknek az egységeknek a munkatársai elsősorban a megyék, illetve a NAV Központi Irányítás munkáját segítik majd. A megyei vám- és adóigazgatóságok összevonásával egyszerűbb lesz az eljárás igazgatósági szinten is. Az új szervezeti struktúra garantálja a gyorsabb ügyintézést és az egységes jogértelmezést.
A lakosság és a vállalkozások kérelmeit jövőre a Fellebbviteli Igazgatóság szakemberei bírálják el.
És lesznek vezetői posztok is. A NAV vezetését a gazdasági tárca államtitkára és négy helyettes államtitkára látja el. A minisztériumba helyezett adóhivatali struktúrát számos OECD- és uniós tagállam alkalmazza.
Szakértői vizsgálatok szerint az ilyen típusú felépítés a kormány által fejleszteni kívánt két területen, az adózó ügyfélként való kezelésében és a végrehajtási mutató javulásában is komoly sikereket hozhat.