Mit tehet, aki kevesli a reálhozamot?

Vészesen közeleg a határidő, amíg a magán-nyugdíjpénztáraknak ki kell fizetniük a reálhozamokat, de erre nem lesznek képesek, mert sok tag rossz címet adott meg. Eközben a posta ül a pénzen, pedig a lakcímváltozásról szóló bejelentések nem hozzá, hanem a pénztárakhoz érkeznek be

A magán-nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetések 80-90 százaléka megtörtént – állította lapunknak Bába Julianna, a Stabilitás Pénztárszövetség elnöke. Vannak még függőben lévő tételek, melyek a postai átutalásokhoz kapcsolódnak, ugyanis az elnök szerint a határidők ellenére elég sok egykori pénztártag felejtette el jelezni időközben megváltozott lakcímét a pénztárak felé. A PSZÁF és a nemzetgazdasági tárca felszólítására az utólagos bejelentéseket be kell fogadniuk a pénztáraknak.

Bába Julianna szerint még időben vannak a volt tagok, a pénzüket nem küldték tovább az állami nyugdíjkasszába, tömegesen biztos nem, ilyen esetről legalábbis nem tud. Mint mondja, azért, mert számoltak azzal a lehetőséggel, hogy emiatt lesznek fennakadások a reálhozamok kifizetése körül.

Hagynak nekik munkát
Teknős Miklós 2008.01.10. Digitális 344. sz. DVD. új postásbicikli bemutatása posta kerékpár, bicikli biciklis postás, bicikli; kerékpár; posta; postás;

A pénztári rendszer átalakulásának végső határideje november 30., ám már most látszik, hogy egy másik határidőből ki fognak csúszni a pénztárak, hacsak a kormány nem hoz sürgősen rendelkezést. Arról van szó, hogy a reálhozamoknak legkésőbb augusztus 31-ig el kell jutniuk a volt tagokhoz. A lakcím mizéria miatt azonban biztosra vehető, hogy ebbe nem fognak beleférni a pénztárak, ráadásul a szaktárca álláspontja is változó, hogy mit tehetnek és mit nem a reálhozammal ilyen esetekben: kifizethetik-e az új cím alapján, vagy sem - írja az Index.

Egy biztos, történjen bármi, a Magyar Posta szeptember 16-ig magánál tartja azok pénzét, akiknek nem tudták kiutalni a reálhozamot. Kérdés, miért várnak ezzel, miért nem küldik vissza a pénzt a pénztáraknak. A lakcímbejelentés ugyanis náluk, s nem a postánál történik meg. Az elnök magyarázata szerint azért, mert a posta „tekintettel van” azokra, akik ugyan a megfelelő lakcímre kérték a reálhozamot, de ilyen-olyan okokból (szabadság, vagy ideiglenes máshol tartózkodás) miatt nem tudták átvenni az összeget. (Bába Juliával folytatott beszélgetésünk után a Stabilitás közleményt adott ki, melyben jelzik, technikailag kételenség a törvényi határidőn belül újraindítani a visszaérkező tagi utalásokat, annak ugyanis feltétele, hogy a posta szeptember 16 előtt visszautalja a pénztáraknak a reálhozamokat.)

Ami kapcsán egyébként elég sokan fordulnak értetlenkedve a pénztárakhoz – ismeri el a Stabilitás elnöke, aki arra hívta fel munkatársunk figyelmét, hogy nincs speciális eljárási rend a panaszkezelésre. Megpróbáltunk ugyanis utánanézni, mi a teendője a panaszosnak, de erről leírást sem a pénztárszövetség, sem a felügyelet, sem az általunk megvizsgált banki honlapokon nem találtunk. Bába Julianna elmondta, a kifizetést követően 5 nappal a volt tagnak meg kellett kapnia a részletes elszámolást, amiből kiderült, mennyi volt a felhalmozott tőke, a teljes hozam, és abból mennyit tett ki a reálhozam. A legtöbb félreértés egyébként abból fakad, hogy sokan a tőkére, illetve a hozam inflációnak megfelelő részére is igényt tartanának, ám az a törvénynek megfelelően az állami nyugdíjkasszába vándorol, ahhoz a pénztáraknak nincs közük.

Ha az elszámolás nem volt kielégítő, a pénztárhoz kell fordulni, ahol a munkatársak segítségével lehet tisztázni, hogy helyes volt-e a kalkuláció. Ehhez persze az egykori tagoknak rendelkezniük kell a pénztári tagságuk időszakára vonatkozó saját számításokkal, ebben a vitában pedig valószínűleg nem tudnak a szakembereket felvonultató pénztárak egyenrangú partnerei lenni. Aki innen is elégedetlenül távozik, a pénztári felügyelethez fordulhat, végső esetben polgári peres eljárást kezdeményezhet.

A reálhozamok rendezése egyben egy történet végét is jelenti. A pénztárak egy része megszűnik, mások összeolvadnak. Ez a folyamat Bába Julianna szerint az elmúlt időszakban megakadt, mindenki a kifizetésekkel foglalkozott. Azért van jele annak, hogy változnak az idők: sok helyen megtörténtek már a leépítések, de mivel az ügyfélszolgálatok most csúcsra járnak, átcsoportosításokkal és munkaerőkölcsönzéssel próbálnak úrrá lenni a rohamon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.