A Volán visszatér: legyen-e buszközlekedés Székesfehérváron?

Legyen-e közösségi közlekedés Székesfehérváron? Erről határozott a napokban Fejér megye székvárosának közgyűlése.

Az Orbán Viktor szülővárosában alighanem szentségtörésnek számító kérdésre a helyes válasz természetesen az igen. A helyi buszjáratok megszűnését egyetlen magára valamit is adó település önkormányzata sem engedheti meg magának, a Fidesz dunántúli erősségének számító Székesfehérvár képviselőtestülete pedig pláne nem. Ekkora presztízsveszteséget Cser-Palkovics András polgármester és csapata még akkor sem vállalhat fel, ha az Alba Volán Zrt. a kormány irányítása alatt álló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. kezdeményezése nyomán mondta fel június 1-i hatállyal közszolgáltatási szerződését és jelentette be járatai szeptember 1-i leállítását.

A kérdés az volt, hogy legyen-e Fehérváron közösségi közlekedés, vagy ne
Felmond Székesfehérváron az Alba Volán Zrt.

"A kérdés nem az volt, hogy megtartsák-e a régi rendszert, vagy bevezessék az újat, hanem az, hogy legyen-e Fehérváron közösségi közlekedés, vagy ne" – vallotta meg a város közgyűlését nyomasztó, korábban váltig tagadott helyzetet Székesfehérvár hírportáljának Nagy Zsolt. A polgármesteri hivatal közlekedési irodavezetője egy füst alatt a testület döntését is nyilvánosságra hozta.

Közlése szerint augusztus 21-től teljesen átalakul a város autóbusz-közlekedése. Az új rendszer az ígéretek szerint átlátható, hatékonyabb, olcsóbb és kihasználtabb lesz a korábbinál. Nyilatkozata szerint az ezt megalapozó "tudományos és szakmai előkészületek évekkel ezelőtt kezdődtek, ennek eredményeként készült el idén tavaszra az új koncepció". Ami a gyakorlatban a megszokottól valóban erősen eltérő városi közlekedés lehetőségét kínálja majd a helyieknek.

A legnagyobb változás feltehetően az lesz, hogy az egymást eddig papírforma szerint húszpercenként követő buszok az új rendszerben negyvenpercenként indulnak majd. Ami még akkor is meglehetősen ritka buszközlekedést ígér, ha a város vezetése a fix követési időt, mint a kiszámíthatóság zálogát vette fel a programba, a bennfentesek pedig úgy tudják: az új menetrendben "átfedő járatok" is helyet kapnak majd.

De az utazóknak az augusztus 20-i nemzeti ünnepet követő első munkanapon érdemes azt is jól megnézniük, milyen buszra szállnak. A helyi közösségi közlekedés kilenc új törzsjáratát ugyanis az egyestől a kilencesig számozzák majd. És külön figyelmet érdemel, hogy a reggeli és a délutáni csúcsidőszakokban hivatásforgalmi járatok viszik majd a munkába, illetve iskolába járókat.

Érdekes kérdés, hogy ha Székesfehérvár tavasszal már a végén járt egy a város közlekedésének átalakítását célzó koncepció kidolgozásának, miért nem lépett időben? Miért engedte elmérgesedni a helyzetet az MNV irányítása alatt álló Alba Volánnal, és miért nem tett lépéseket az egyre halmozódó volános számlák kifizetésére? Mindenesetre bárhogy is volt, Nagy Zsolt a helyi hírportálnak akaratlanul is megerősítette, amiről lapunk tavasszal már beszámolt. Történetesen, hogy a "negyven éve szinte változatlan, pazarló módon és kihasználatlanul működő buszhálózat az utóbbi években évi négyszázmillió forintos hiányt halmoz fel. Ennek a hiánynak a finanszírozása tovább nem lehetséges, sem az állam, sem a város nem tudja ezt felvállalni".

A Népszabadság áprilisban arról írt: Fejér megye székvárosa 2011-ben mintegy 370 millió forinttal maradt adósa az Alba Volánnak. A társaság járatritkításra és tarifaemelésre vonatkozó javaslatai pedig nem kaptak szabad jelzést a város vezetésétől. Így az autóbuszokat üzemeltető állami cég végül éppen erre a tekintélyes összegű kifizetetlen számlára tekintettel mondta fel a járatai közlekedtetésére kötött szerződését. Lépése, ha másra nem, arra mindenképpen jó volt, hogy tárgyalóasztalhoz kényszerítette a város vezetését.

Lapunk legalábbis úgy tudja: Székesfehérvár az új közlekedési koncepcióról az MNV illetékeseivel egyezkedik. Az állami vagyon kezeléséért felelős szervezet pedig egyértelműen az Alba Volán visszatérését készíti elő. Olyannyira, hogy ha a gépezetbe nem kerül újabb "porszem", a város közgyűlése augusztus 17-én véglegesítheti a már előkészített új szerződést.

Más kérdés, hogy miközben az önkormányzat feltehetően szívesen lerázná magáról az elmúlt években keletkezett veszteségek rendezésének terhét, az MNV a hírek szerint átfogó megállapodás tető alá hozására törekszik. Úgy tudjuk: a kincstári szervezet olyan szerződés megkötésében érdekelt, amely nem csupán a következő évekre oldja meg a székesfehérvári buszközlekedés finanszírozását, de visszamenőleg is rendezi a tartozások ügyét. Vagyis, ha tetszik, ha nem, Székesfehérvárnak valahogy ki kell fizetnie a régi számlákat is.

Mindenesetre kétsége senkinek ne legyen: a város bármennyit is rendez majd a pazarlónak nevezett buszközlekedéshez kötődő tartozásokból, a számlát valójában az utazók fizethetik meg. Nekik kell ugyanis megszokniuk Székesfehérvár új, három hónap próbaidővel induló autóbuszjáratait. Könnyebbség legfeljebb az lehet, hogy az ígéretek szerint az első időszakban napvilágra kerülő hibákat éppen úgy folyamatosan kiigazítják majd, mint a járatok útvonalát és menetrendjét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.