A vasúton tőkebevonás segíthet
Andrási Miklós a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: a pályaüzemeltetés költségét - mintegy 45 milliárd forintot - közszolgálati szerződés hiányában az állam nem térítette meg, ugyanakkor sikerült költségcsökkentést elérni és rendezni egy áfa-visszatérítési ügyet is, amik csökkentették a veszteséget a tervezetthez képest.
A MÁV állami szerepvállalással 80 milliárd forint nagyságrendű hitelprogramról tárgyal az EBRD-val, az EIB-vel és magyarországi kereskedelmi bankokkal. A hitel döntő hányada, mintegy 45 milliárd forint a pálya működtetésére kell, 25 milliárd forinttal kell kipótolni a személyszállítás költségtérítését, az adósságszolgálat pedig 18 milliárd forintot jelent - mondták el a vasúttársaság vezetői.
Andrási Miklós elnök-vezérigazgató a sajtótájékoztatót követően elmondta, hogy a jelenleg 20 milliárd forint jegyzett tőkéjű MÁV Zrt. saját tőkéje a veszteség miatt megfeleződik, és szükség lehet tőkebevonásra. Az elnök-vezérigazgató szerint a veszteségnek az az oka, hogy a pályaüzemeltetés mintegy 45 milliárd forintos költségét a közszolgálati szerződés hiányában nem térítette meg az állam. A tervezett veszteség mérsékléséhez hozzájárult 2,2-2,4 milliárd forint költségcsökkentés és egy 19,4 milliárd forint arányosított áfa-visszatérítés is, amiből ötmilliárd forint kamatok címén már a vasúttársaság kasszájában van. A költségcsökkentési program keretében például az új beszerzési technikákat alkalmaztak, aminek eredményeként sok esetben 20-30 százalékos árcsökkentést sikerült elérni.
A MÁV állami szerepvállalással 80 milliárd forint nagyságrendű hitelprogramról tárgyal az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), az Európai Beruházási Bankkal (EIB) és magyarországi kereskedelmi bankokkal. A hitel döntő hányada, mintegy 45 milliárd forint a pálya működtetésére kell, 25 milliárd forinttal kell kipótolni a személyszállítás állami költségtérítését, az adósságszolgálat pedig 18 milliárd forintot jelent - mondta Andrási Miklós.
A lehívott hitelállomány az év végén eléri a 240 milliárd forintot, válaszolta az MTI kérdésére Átal László. Kedvező 2008-hoz képest, hogy a hitelek nagyobb hányadát beruházásra és csak kisebb hányadát fordítják müködésre.
Kozák Tamás, a személyszállítással foglalkozó MÁV-START Zrt. vezérigazgatója arról számolt be, hogy 2010. március elseje után regisztrációs jegyet kell váltaniuk a 65 év felett és hat év alatt ingyenesen utazóknak. Az erről szóló rendelet ugyan még nem jelent meg, de a jegy megváltása ingyenes lesz. Legalább 3-4 hónap átmeneti időt hagynak, és addig nem szankcionálják a regisztrációs jegy hiányát. Jelenleg az évi 140 millió utasból mintegy 100 millió fizet valamennyit a jegyért: 10 és 20 százalék közötti mértékben. A fennmaradó közel 40 millió utasból mintegy 13 millió lehet a 65 éven felüli és a 6 éven aluli, a többi a vasutas társadalom a családtagokkal együtt. A regisztrációs jegy azt szolgálja, hogy a közszolgáltatási szerződését megalapozottan köthessék meg, hiszen ezeknek az utazásoknak a finanszírozása közpénzből történik.
Ezt az évet az utas- és áruforgalom csökkenése jellemzi, amiből az utóbbi a pályahasználati díjbevételek visszaesését okozta. Mosóczi László pályavasúti üzletági vezérigazgató-helyettes szerint az áruszállítás több mint 30 százalékkal csökkent éves összehasonlításban. A beruházásoknak köszönhetően sok úgynevezett lassú jel szűnt meg, ami nem csak gyorsítja a forgalmat, hanem ütemesebbé is teszi, ami gazdaságosabb üzemelést is jelent.