A válság miatt spórolni kezdtek az amerikaiak
Rekordmértékben, 2,8 százalékkal esett vissza októberben az amerikai kiskereskedelmi forgalom, az amerikai fogyasztók recessziós félelmeik miatt ugyanis jócskán visszafogták vásárlásaikat.
Az amerikai kereskedelmi minisztérium pénteken ismertetett adataiból kitűnik: immáron negyedik hónapja zuhan a kiskereskedelmi értékesítés szintje. A szeptemberi 1,3 százalékos forgalomcsökkenés után az elemzők októberre "csak" 2 százalékos visszaesésre számítottak, azonban a vásárlók félelmei jóval erősebbnek bizonyultak.
- A recesszió egyre erősödik - idézi a Bloomberg James O' Sullivant, az UBS elemzőjét, aki szerint az utolsó negyedév még ennél is rosszabb lehet, miután egyre többen veszítik el az állásukat - októberben 6,5 százalékkal nőtt a munkanélküliek száma, ami 1994 óta a legmagasabb - és ezzel párhuzamosan folyamatosan csökken a részvények és az ingatlanok értéke.
Az Egyesült Államokban 1992 óta összesítik a kiskereskedelmi eladások adatait, azonban azóta nem regisztráltak ilyen mértékű forgalomcsökkenést. A 13 fő kiskereskedelmi árukategóriából 10-ben estek az eladások. A nagyobb értékű árucikkek forgalomcsökkenése azzal magyarázható, hogy az eddig előzékenyen áruhitelező bankok lehúzták a rolót a vevők előtt. Ugyanakkor most polcon maradnak az elektronikai termékek, a ruhák, a sportszerek, és visszaesett a bútorok forgalma is.
Zuhannak az autók, és autóalkatérszek eladási mutatói is - bár ezek nem számítanak be a kiskereskedelmi statisztikába - így szeptemberben 4,8 októberben 5,5 százalékkal esett az ilyen üzletek forgalma.
Míg a nagy kereskedelmi láncok egy része már most forgalom és várható profitcsökkenésről számoltak be, a jelek szerint a válságban bebetonozza a Wal-Mart így is nyomasztó piaci súlyát. A világ legnagyobb áruházlánca ugyanis diszkont áraival magához tudja vonzani az egyre árérzékenyebbé váló vevőket.