A trafikrendszer kivégezte a legális cigarettapiacot
Brutális cigaretta-forgalomcsökkenésről tanúskodnak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jövedéki termékekről szóló, most közzétett júliusi statisztikái: míg júniusban 1,025 milliárd szál cigaretta került szabad forgalomba Magyarországon, addig júliusban mindössze 623 millió szál cigarettát adtak el a gyártók. Ez az előző hónaphoz képest majd 400, míg az előző év júliusához képest – akkor 1300 millió szál fogyott – 700 milliós piaczsugorodás.
Július elsején indultak a nemzeti dohányboltok, és július közepe óta az addigi 35-38 ezer hellyel szemben mindössze nagyjából ötezer helyen lehet cigarettát kapni. Az idei év addig sem volt a cigarettagyártók éve: tavasz óta jelentős, a tavalyi évhez képest 30 százalék körüli csökkenést mutatnak a NAV adatai.
Ez egybevág a GfK Hungária piackutatásával, amely az év eleje óta a feketepiac rohamos növekedését mutatta ki. A GfK úgy látja, hogy az addigi pár százalékról nyár elejére már 7 százalék fölé hízott a feketeáru forgalmi aránya. Ezzel együtt az eddig feketepiactól megkímélt megyeszékhelyeken és országrészekben – például a nyugati országrészben – hirtelen felütötték a fejüket a piaci zugárusok, illetve egyre erősebben megjelent a feketeáru.
A piacot ismerők szerint nem kétséges, hogy a feketepiac is "vette a lapot", azaz a nemzeti trafikrendszer várható kialakításáról szóló hírek hatására tudatosan készültek az új piacra, így már nyár elejére kiépült a cigaretta-feketekereskedelem "infrastruktúrája". A GfK vizsgálatai azt mutatják, hogy a legtöbb hazai piacon talált feketeáru immáron Fehéroroszországból érkezik, továbbra is a keleti, illetve a déli határon keresztül.
A feketepiac újraerősödése – korábban 15-20 százalék becsülték a feketáru piaci arányát, majd a hatósági erőfeszítések nyomán ezt sikerült 5 százalékra visszaparancsolni – az eladóhelyek beszűkülése mellett az egyre magasabb cigarettaáraknak tudható be. A jövedéki adó, illetve az áfaszint emelkedése mellett a nemzeti trafikok megsegítésére a kormánypárt 10 százalékra emelte a cigaretta árrését, ráadásul a trafikrendszer kialakítása is komoly pénzekbe került a kereskedőknek (illetve vélhetőleg a gyártóknak is) amit szintén a nemzeti trafikba betérő vásárlókkal fizettetnének ki. Ugyanakkor úgy hírlik: az utcán a nagyok kulcsmárkáihoz képest mindössze feleáron kapható a feketeáru – gyakran éppen a trafikok közvetlen közelében.
A júliusi mélyrepülés nem sok jót igér. A NAV statisztikáiból is kiderül, hogy a cigarettapiac minden évben a kiskereskedelmi forgalom hagyományos koreográfiáját követi: a januári mélypont után tavasztól emelkedik a forgalom, majd decemberben éri el a fogyasztási csúcsot. (Az élelmiszer-kiskereskedelemben éppenséggel a július afféle "indikátor-hónapnak" számít: ha júliusban növekedés érezhető, akkor nagy valószínűséggel decemberig jó forgalom várható, ám a júliusban megtorpanó fogyasztás után már jobb esetben is csak stagnálni fog a karácsonyi piac.)
A lanyha évkezdés után csak a június hozott némi bővülést: ekkor a májusi 887 millió szálhoz képest 1025 millió került forgalomba. Ez arra utal - amiről a trafikosok is meséltek - hogy a gyártók júniusban még nagy tételben próbálták értékesíteni az árujukat, mielőtt érvénybe lép a Lázár János javaslatára megszületett új árrésszabály, ami az addigi 3-4,5 százalékról 10 százalékra tornázta fel a cigaretta árrését. Másrészt a vásárlók is igyekeztek a hagyományos üzleteikben a trafik egyeduralmának életbe lépte előtt betárazni a cigarettából.
A most júliusi negatív adathoz ráadásul azt is hozzá kell venni, hogy a hónap közepéig még a hagyományos üzletekben is lehetett cigarettát kapani, azaz könnyen lehet, hogy a brutális csökkenés a hónap második felében, egy viszonylag rövid időszak alatt következett be, ráadásul úgy, hogy ekkor még nagy mennyiségben forgalomban volt az alacsonyabb árrésszintttel – azaz olcsóbban – piacra dobott áru mennyisége, ami azonban augusztusra minden bizonnyal elfogyott a polcokról.
Mint arról beszámoltunk: a nemzeti trafikok tulajdonosai-üzemeltetői között is szóbeszéd tárgya, hogy a várthoz képest rendkívül gyenge lett a forgalom.