Már a Tesco is a Századvégtől rendel tanulmányt
A brit Tesco magyar leányvállalata a nagy piackutató cégek helyett nemrég a kiskereskedelmi szektorban eddig kevés jártasságot mutató Századvég Zrt.-t bízta meg azzal, hogy tanulmányt írjon a hipermarketlánc piaci szerepéről – derült ki a két fél mai sajtónyilvános háttérbeszélgetésén.
A Tesco a megbízást a Századvég "egyedülálló kutatási módszertanával" indokolta.
A két cég egyaránt úgy tájékoztatott: a Századvég teljesen új megközelítésben a Tesco "ökonómiai lábnyomát" vizsgálta. Erre egyedül a Századvégnek van kidolgozott módszertana. A hipermarketlánc ezért nem is keresett más piackutatókat a vizsgálat lefolytatására.
Lapunk kérdésére Garry Gray, a Tesco hazai vezetője, illetve Várkonyi Gáspár, a Századvég operatív igazgatója sem kívánta felfedni, pontosan mennyit fizetett a Tesco a tanulmányért.
A Századvég képviselője arra hivatkozott, hogy csak a megbízó, azaz a Tesco adhat felmentést nekik titoktartási kötelezettségük alól. Garry Gray a felmentést azzal tagadta meg, hogy a Századvég piaci vállalkozás, amelynek nem kell nyilatkoznia erről a bevételről.
Garry Gray amúgy sem a tanulmányért kifizetett összeget tartja fontosnak, hanem a tanulmány tartalmát.
A jelentős kormányzati megbízásairól ismert, sokak által Fidesz-kötődésűnek tartott Századvég az anyagban nem is fukarkodik a multinacionális lánc előnyös tulajdonságainak ecsetelésével.
Ezek szerint a Tesco tevékenysége közvetlenül és közvetve 1 százalékkal járul hozzá a bruttó hazai termékhez. A honi kiskereskedelmi szektor befektetéseinek 22-30 százaléka kötődik a brit lánchoz. A Tesco – minden más feltételezéssel ellentétben – nálunk megtermelt jövedelmének 53 százalékát leadózza. Miközben a kiskereskedelem egészében az utóbbi években 6,1 százalékkal csökkent a munkavállalók száma, addig a Tescónál éppenséggel 7,3 százalékkal nőtt, méghozzá főleg a szellemi munkakörökben – állapítja meg a Századvég.
Az intézet szerint a multinacionális kereskedelmi cégek sokszor jobb partnernek bizonyulnak, mint a hazai láncok. (A nagy hazai csoportok közé tartozik a CBA, a Coop, a Real vagy az Arzenál.)
A Századvég azt is kiemeli, hogy a legnagyobb multinacionális kereskedőláncként bemutatott Tesco polcain bizonyos termékkörökben sokszor több hazai termék található, mint magyar hátterű versenytársainál.
Megjegyzendő ugyanakkor: ezek a megállapítások szöges ellentétben állnak a Fidesz választási programjával. A kormánypárt ellenzékben még a hazai kisvállalkozásokat sanyargató nagy nemzetközi vállalkozásokról írt, amelyekkel szemben az államnak "szabályozások finom hálójával kell fellépni".
A választásokat követően a Fidesz el is kezdte szövögetni a hálót, mégpedig nem is túl finomra. Megszületett a plázastop vagy a kiskereskedelmi krízisadók, melynek felét egyedül a Tesco fizette ki. Ezen túlmenően a multik hosszú ideig el voltak zárva az Erzsébet-utalványos forgalomtól, ami sokukra ma is igaz. Eközben a Fideszhez közel álló sajtóorgánumokban rendszeresen jelentek meg a multikat, elsősorban a Tescót negatív színben feltüntető cikkek.
A háttérbeszélgetésen Garry Gray is felidézte: nem sokkal azután, hogy megérkezett Magyarországra mint vezérigazgató, a Magyar Nemzetben megjelent egy cikk, amely arról értekezett, hogy a Tesco polcain egerek rohangálnak. (Fazekas Sándor agrárminiszter vizsgálatot is elrendelt, ami egy helyütt bírságolással járt, mivel az ellenőrök állítólag egy kültéri raktárhelyiségben találtak némi egérpiszkot.)
Pletykák szerint, ahogy a többi hipermarket- és diszkontlánc, úgy sokáig a Tesco sem fért a fideszes döntéshozók közelébe. Ám idén tavasszal a Tesco váratlanul megkapta az Erzsébet-utalvány elfogadásának jogát. Azóta a sajtótámadások is alábbhagytak.
Garry Gray kérdésünkre úgy fogalmazott: a Századvég most bemutatott tanulmányára a Tescóról alkotott kép javításához volt szükség.
Szakértők ugyanakkor valószínűtlennek tartják, hogy a 80 oldalas tanulmány a vásárlói tudatformálás eszköze lenne. A sajtó számára bemutatott adatok java része eddig is megtalálható volt a Tesco éves jelentéseiben, és könnyen elérhető a Nemzetgazdasági Minisztérium döntéshozói számára.
A tájékoztatón Garry Gray ígéretet tett arra, hogy mivel jövőre várhatóan megszűnik a kiskereskedelmi különadó, a Tesco újra a 2010 előtti szintnek megfelelő, mintegy 40 milliárd forintot ruház be hazánkban.