A tempó jobban fogy, mint az autó

Az év elején még megugrottak az eladások az amúgy már összezsugorodott piacon, ahol január óta harmadára csökkent az új személyautók forgalomba helyezési tempója.

Az elmúlt öt év alatt negyedére zuhant a kereslet az új autók iránt: 2006-ban még 185 ezer, tavaly 47,6 ezer új személykocsit helyeztek forgalomba Magyarországon. Az idei év elején ismét emelkedtek az eladások: a Datahouse adatai szerint négy hónap alatt 18 248 új személyautót és 3522 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ez pedig mindkét kategóriában a növekedési tempó lassulását jelenti.

A 2012. év április hónapjában a személygépjármű-piac közel 16 százalékos emelkedést mutat az előző év azonos időszakához képest. Az első négy hónap összesített adatai 21 százalékkal több forgalomba helyezést mutatnak 2011 évhez, és 31 százalékot 2010-hez képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Erdélyi Péter úgy látja, hogy év végére a piac növekedése meghaladja a 2011. évi szintet, de lassul a tempó, és némileg szerényebb, 10-15 százalékos emelkedés várható. A folyamat több tényező hatására alakult kedvezően, így az első négy hónap alapján nehéz egyértelműen kimutatni a legfontosabb okokat. Jelentős tényező volt, hogy sokan még az alacsonyabb áfa és árfolyam lehetőségét kihasználva még 2011. decemberében megrendelték új autóikat, ám azokkal kivárták a rendszámozást, és már a kedvezőbb idei regisztrációs adók miatt 2012 januárjában helyezték forgalomba. Ez a hatás csökkenő mértékben, de érintette az év többi hónapját is.

A kishaszonjármű-piac növekedése áprilisban megtorpant, amit a 4 százalékos csökkenés mutat. Az elmúlt másfél év folyamatos emelkedése után az MGE nem tulajdonít ennek jelentőséget, különösen annak tükrében, hogy a kumulált adat az első négy hónapra még 14 százalékos növekedést mutat.

A nagyhaszonjármű-piac a tavalyi jelentős növekedése után, a márciusi kisebb lassulás után áprilisban ismét jelentős, 38 százalékos emelkedést mutat, azonban éves összesítésben már 10 százalékos az elmaradás a tavalyi évtől.

A 2012-re elfogadott adójogszabályok összességében segítik a gépjármű-kereskedelem lassú kilábalását, amelynek a gyenge forint szabhat jelentős gátat. Az MGE örül annak, hogy a jogalkotó megértette és magáévá tette a környezetvédelmi szempontok fokozottabb figyelembevételét, és lehetőségeihez mérten ezt a 2012. évi jogszabályokban érvényesítette is.

A motorkerékpár-piac visszaesése áprilisban megállt, de éves összehasonlításban továbbra is mínuszban van rendkívül alacsony volumennel. A piac helyreállásának egyik mérföldköve lehet a 125 köbcentiméteres motorok vezethetősége B kategóriás jogosítvánnyal.

Erdélyi szerint még sok a tennivaló a feketegazdaság elleni fellépés területén, ahol részben megismételték, részben megújították az MGE javaslatait, melyeket az Autós Nagykoalícióval közösen készítettek és képviselnek, ezek most a törvényhozók asztalán fekszenek. Erdélyi Péter: Reméljük, hogy ezek közül néhány elfogadásával folytatódhat a gazdaság fehérítése, így a legális kereskedők és szervizek több munkához juthatnak. Meggyőződésünk, hogy a magyar gazdaság legnagyobb tartalékai a gazdaság fehérítésében vannak.

Továbbra is kiemelkedően fontosnak érezzük – az abszolút számokban most már negyedik éve alacsony újgépjármű-értékesítési piac mellett – a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését, amelynek egyik fontos eleme – a fekete javítók és javítás elleni eredményes harc mellett – a személyzet folyamatos, magas színvonalú képzése az ügyfél-elégedettség növelése céljából.

Tagvállalataink saját területükön és az MGE is jelentős erőfeszítéseket tesz a márkaszervizek forgalma visszaesésének megállítására, a márkaszervizek által képviselt valós érték bemutatására és annak a tévhitnek az eloszlatására, hogy a márkaszervizek ár-érték aránya rosszabb lenne a független javítókénál. Célunk az, hogy az anyagi racionalitás, a közlekedés biztonsága garantálása mellett valamennyi legális szereplő megtalálja a helyét a javítói szolgáltatások piacán, a legális szféra erősödhessen, versenyhátránya csökkenjen, majd megszűnjön.

Éllovas márkák és topmodellek

A JATO összeállítása szerint valamennyi kategóriát figyelembe véve az első négy hónapban Fordokból helyeztek a legtöbbet forgalomba, a 2500 darab 11 százalékos növekedést jelent, majd az Opel (2305 db) a Volkswagen (2287 db) és a Renault (1919 db) következik. Személyautóknál az Opel (2029 db) vezet, a Ford (1928 db), a Škoda (1839 db) és a Renault (1584 db) előtt. A legkeresettebb modell az Opel Astra (1162 db) volt. A kisteherautóknál a márkák listáját az első négy hónapban a Volkswagen (649 db) vezeti, a modelleknél a Ford Transit (333 db) áll az élen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.