A tempó jobban fogy, mint az autó
Az elmúlt öt év alatt negyedére zuhant a kereslet az új autók iránt: 2006-ban még 185 ezer, tavaly 47,6 ezer új személykocsit helyeztek forgalomba Magyarországon. Az idei év elején ismét emelkedtek az eladások: a Datahouse adatai szerint négy hónap alatt 18 248 új személyautót és 3522 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ez pedig mindkét kategóriában a növekedési tempó lassulását jelenti.
A 2012. év április hónapjában a személygépjármű-piac közel 16 százalékos emelkedést mutat az előző év azonos időszakához képest. Az első négy hónap összesített adatai 21 százalékkal több forgalomba helyezést mutatnak 2011 évhez, és 31 százalékot 2010-hez képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Erdélyi Péter úgy látja, hogy év végére a piac növekedése meghaladja a 2011. évi szintet, de lassul a tempó, és némileg szerényebb, 10-15 százalékos emelkedés várható. A folyamat több tényező hatására alakult kedvezően, így az első négy hónap alapján nehéz egyértelműen kimutatni a legfontosabb okokat. Jelentős tényező volt, hogy sokan még az alacsonyabb áfa és árfolyam lehetőségét kihasználva még 2011. decemberében megrendelték új autóikat, ám azokkal kivárták a rendszámozást, és már a kedvezőbb idei regisztrációs adók miatt 2012 januárjában helyezték forgalomba. Ez a hatás csökkenő mértékben, de érintette az év többi hónapját is.
A kishaszonjármű-piac növekedése áprilisban megtorpant, amit a 4 százalékos csökkenés mutat. Az elmúlt másfél év folyamatos emelkedése után az MGE nem tulajdonít ennek jelentőséget, különösen annak tükrében, hogy a kumulált adat az első négy hónapra még 14 százalékos növekedést mutat.
A nagyhaszonjármű-piac a tavalyi jelentős növekedése után, a márciusi kisebb lassulás után áprilisban ismét jelentős, 38 százalékos emelkedést mutat, azonban éves összesítésben már 10 százalékos az elmaradás a tavalyi évtől.
A 2012-re elfogadott adójogszabályok összességében segítik a gépjármű-kereskedelem lassú kilábalását, amelynek a gyenge forint szabhat jelentős gátat. Az MGE örül annak, hogy a jogalkotó megértette és magáévá tette a környezetvédelmi szempontok fokozottabb figyelembevételét, és lehetőségeihez mérten ezt a 2012. évi jogszabályokban érvényesítette is.
A motorkerékpár-piac visszaesése áprilisban megállt, de éves összehasonlításban továbbra is mínuszban van rendkívül alacsony volumennel. A piac helyreállásának egyik mérföldköve lehet a 125 köbcentiméteres motorok vezethetősége B kategóriás jogosítvánnyal.
Erdélyi szerint még sok a tennivaló a feketegazdaság elleni fellépés területén, ahol részben megismételték, részben megújították az MGE javaslatait, melyeket az Autós Nagykoalícióval közösen készítettek és képviselnek, ezek most a törvényhozók asztalán fekszenek. Erdélyi Péter: Reméljük, hogy ezek közül néhány elfogadásával folytatódhat a gazdaság fehérítése, így a legális kereskedők és szervizek több munkához juthatnak. Meggyőződésünk, hogy a magyar gazdaság legnagyobb tartalékai a gazdaság fehérítésében vannak.
Továbbra is kiemelkedően fontosnak érezzük – az abszolút számokban most már negyedik éve alacsony újgépjármű-értékesítési piac mellett – a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését, amelynek egyik fontos eleme – a fekete javítók és javítás elleni eredményes harc mellett – a személyzet folyamatos, magas színvonalú képzése az ügyfél-elégedettség növelése céljából.
Tagvállalataink saját területükön és az MGE is jelentős erőfeszítéseket tesz a márkaszervizek forgalma visszaesésének megállítására, a márkaszervizek által képviselt valós érték bemutatására és annak a tévhitnek az eloszlatására, hogy a márkaszervizek ár-érték aránya rosszabb lenne a független javítókénál. Célunk az, hogy az anyagi racionalitás, a közlekedés biztonsága garantálása mellett valamennyi legális szereplő megtalálja a helyét a javítói szolgáltatások piacán, a legális szféra erősödhessen, versenyhátránya csökkenjen, majd megszűnjön.
Éllovas márkák és topmodellek
A JATO összeállítása szerint valamennyi kategóriát figyelembe véve az első négy hónapban Fordokból helyeztek a legtöbbet forgalomba, a 2500 darab 11 százalékos növekedést jelent, majd az Opel (2305 db) a Volkswagen (2287 db) és a Renault (1919 db) következik. Személyautóknál az Opel (2029 db) vezet, a Ford (1928 db), a Škoda (1839 db) és a Renault (1584 db) előtt. A legkeresettebb modell az Opel Astra (1162 db) volt. A kisteherautóknál a márkák listáját az első négy hónapban a Volkswagen (649 db) vezeti, a modelleknél a Ford Transit (333 db) áll az élen.