A tejesek szerint ingyen érkezhet az import tej
A terméktanács a feldolgozóktól származó adatai szerint azt állítja, hogy a nem a termelők és a feldolgozók felelősek a fogyasztói árak emeléséért.
Szerintük a kereskedelemtől elvárható, hogy a sokszor hangoztatott fogyasztók iránti lojalitás jegyében mutassa be és versenyképes áron bocsássa forgalomba a hazai élelmiszeripari termékek széles választékát.
Az alapvető tejtermékek (2,8 százalék zsírtartalmú UHT tej, trappista sajt, félzsíros tehéntúró és a 20 százalékos zsírtartalmú tejföl) átadási- és fogyasztói árának alakulását az Agrárgazdasági Kutatóintézet hivatalos árinformációs szolgálatának adatai alapján és megállapították, hogy 2008-ban fogyasztói tejnél, az ipari átadási és a fogyasztói ár közötti árrés literenként átlagosan 110, a trappista sajtnál kilónként 450, a félzsíros túrónál 430, a tejfölnél 300 forint volt. (Az árrés tartalmazza a 20 százalékos áfát is.)
Az elemzés megállapítja azt is, hogy míg a feldolgozói átadási árak stagnáltak, vagy csökkentek, addig a 20 százalék áfarészt is tartalmazó kereskedelmi árrés 30-40 százalékkal emelkedett.
A számok tükrében a tejesek szerint nem kérdés, hogy mitől emelkedtek a tejtermékek fogyasztói árai, és az sem, hogy a profit nem a termelőkhöz, vagy a feldolgozókhoz került. Azt a következtést vonták le, hogy a boltokat járva világossá válik, ha hazai UHT tej literenkénti árrése 100-110 forint, akkor 109 forintos import UHT tejet 9 forintért, vagy ingyen szerezte be a kereskedelem.