A teher nőtt a legjobban

A kereskedők és a lízingcégek is a gépjárműpiac növekedésével számolnak: az MGE előrejelzése szerint idén 15 százalékkal több új autó kel majd el, de tavalyi évvel ellentétben már nem nő a nehéz-teherautók forgalma.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, Erdélyi Péter szerint 2010-ben sem a gazdasági, sem az adózási környezet nem kedvezett a gépjármű-kereskedelemnek. A munkanélküliség növekedése és a dolgozók létbizonytalansága mellett a lakástörlesztések miatt is sokan tovább tovább halasztották autócseréjüket. Elfogytak a piacról a magánvásárlók, és cégautók aránya elérte a 70 százalékot.
Az MGE elnöke szerint a 2012-es adójogszabályok összességében segíthetik a gépjármű kereskedelem lassú kilábalását, amelynek azonban a gyenge forint szabhat jelentős gátat. Az egyesület előrejelzése szerint 52 ezer új személyautó eladásával, vagyis 15 százalékos növekedéssel lehet számolni. Kis-haszonjárművekből 12 ezer darab és 5 százalékos növekedés várható.
A 2011. évi gazdasági folyamatok nem támogatták az új gépjármű forgalomba helyezéseket. A devizában eladósodott lakáshitelek előtörlesztéséről folyamatosan áramló információk, majd a megjelent jogszabály a potenciális vevőkörben e célú megtakarításokat ösztönöztek, a válság okozta jövedelem kiesés a céges vásárlásokat fogta vissza, az állami beszerzések is takaréklángon folytak. A magánpiac felé a hitelezés a potenciális hitelfelvevők és a hitelezők oldaláról is nehezült.
Mindezen hatások ellenére a 2011. évi forgalomba helyezés a személygépjárműveknél 4 százalékos növekedést mutat a minden bizonnyal piaci mélypontot jelentő 2010. évhez képest.
A kis-haszonjárművek területén 23 százalékos emelkedés volt, és a forgalomba helyezés 6 százalékkal haladta meg a 2009-es darabszámokat is.
Fontos lépés volt a regisztrációs adó csökkentése mellett a cégautó-adó szerkezetének változtatását, valamint a nyílt végű pénzügyi lízing és a tartós bérlet áfa visszaigénylési tilalmának megszüntetése. Hanczár Zsolt, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta, hogy a jogszabályváltozások hatására a készpénzért vagy hitelre történő vásárlás az idei évtől lényegesen drágább megoldás lehet, mint a nyílt végű pénzügyi lízing vagy tartós bérleti konstrukció, azon személygépjárművek esetén, amelyeket igazolhatóan céges használatra terveznek igénybe venni.
Az elnök bízik a növekedésben, mert már 17 évesnél öregebb kocsikból több fut az utakon, mint, 2-3 évesnél. Márpedig az autók többségét munkára használják, ahhoz pedig megbízható kocsi kell.
Szloboda Tamás elnökségi tag elmondta, hogy a motorkerékpár piac visszaesése ugyan az év utolsó három hónapjában megállt, bár utolsó negyedév meglepetésre növekedés volt és remélhető, hogy nem pillanatnyi fellángolás, hanem tartós trend. Ezzel együtt is jelentős, 15 százalékos volt a visszaesés egy év alatt. 2011-ben 5150 db új robogó és motorkerékpár kelt. A rendszámos kategória eladása 1921 darab volt, ami 47 százalékkal marad el az előző évtől, az idei előrejelzés 2500 darabról és 28 százalékos növekedésről szól. Idén lehetővé válik a 125 köbcentiméteres és maximum 11 kW teljesítményű robogók vezethetősége B kategóriás jogosítvánnyal, ami fellendítheti a legális robogó piacot.
Gyönyösi István elnökségi tag szerint a 3,5 tonna feletti kategóriában 2010-ben 4400 teherautó kelt, ezek 85 százaléka volt nyergesvontató., ami a termék jellegéből adódóan ritkább cseréket jelnt, így A nagyhaszon jármű piac növekedése tovább folytatódik, ami jelzi, hogy a szállítási ágazat fejlődése folyamatos volt az egész év során. Elsősorban a nyerges-vontatók húzták ezt az ágazatot, és a telítődés miatt a piac lassulása várható. A nagy-haszonjárműveknél 2011. az utóbbi évek legjobb teljesítményét mutatja, a fejlődés tavalyhoz képest 82 százalékos emelkedést ért el, miközben a 2009. évhez képest az értékesítés megduplázódott.
Az értékesítési volumen lassú növekedése a kereskedések és javítók számára továbbra is alacsony darabszámokat és  jövedelmezőségi problémákat okoz, de a felfelé mutató trend mindenképpen biztató lehet a jövőre nézve.
Jó jel, hogy a jogalkotók megértették a környezetvédelmi szempontok fontosságát és lehetőségeihez mérten ezt a 2012. évi jogszabályokban érvényesítették is.
Pozitív intézkedés a külföldi rendszámú gépjárművek használatának törvényi szabályozása, és jó az autók futásteljesítményének kötelező rögzítése. Knezsik István az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke szerint sok a tennivaló még a feketegazdaság elleni fellépés területén, ahol több javaslat is fekszik a törvényhozók asztalán.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.