A Városházára vonulnak a dühödt taxisok
Demonstrációt tartanak holnap a budapesti taxisok. A sofőrök délben a Hősök terén gyülekeznek, majd onnan a Fővárosi Önkormányzat épületéhez hajtanak, hogy átadják petíciójukat, melyben a fővárosi taxipiac anomáliáira és a helyzet lehetséges rendezésének lehetőségeire akarják felhívni a figyelmet.
A megmozdulást az Országos Taxis Szövetség, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége (TFTSZ) és a két szervezeten kívüli taxis cégek szervezik. Nem akarnak nagy zavart okozni a fővárosi közlekedésben, ezért választották a déli időpontot és cégenként is legfeljebb 10-15 autót várnak – mondta a Nol.hu.-nak Dani Zoltán, a TFTSZ elnöke.
A szervezet elnöke megjegyezte, hogy több ígéret is volt a helyzet rendezésére, ám ezek eddig nem hoztak eredményt, most újra e témaköröket szeretnék a városháza felé jelezni. Azt szeretnék elérni, hogy 72 órán belül kezdődjenek meg a tárgyalások az átfogó budapesti taxis reform megvalósításáról.
Ennek egyik legmarkánsabb eleme lenne a létszám kérdésének rendezése. Dani Zoltán rávilágított, hogy a Budapesten bejegyzett és engedéllyel rendelkező fuvarozók, valamint a környező településekről bejárók együtt körülbelül tízezer taxist jelent, ennyien próbálnak megélni a fővárosban. Bécs példáját alapul véve most úgy tűnik, s ebben szeretnének megállapodást az önkormányzattal, hogy elegendő lenne ennek a fele, azaz mintegy ötezer taxis.
Nem lehet érintetlenül hagyni az árszabályozás kérdését sem. Évek óta nem rendezték ezt a helyzetet, s mára olyan durva árverseny alakult ki, melynek eredményeként a taxis társaságok java része a tőkéjét éli fel. Éppen ezért egy olyan fix tarifát szeretnének bevezettetni és elfogadtatni, amely lehetősé teszi a mai viszonyok mellett nyereségesen lehessen működtetni a taxis vállalkozásokat. Hogy ezt a határt hol szeretnék meghúzni, arra nem adott pontos választ az elnök.
Módosítani szeretnének az ellenőrzés hatékonyságán és annak gyakoriságán is. Ebben együttműködést kívánnak majd ajánlani az önkormányzatnak. Jellemzően nem egy-egy társasághoz tartozó sofőrökkel vannak bajok, ezekben az esetben ugyanis az utaspanaszt a vállalat elbírálja és dönt a kérdésben, hanem a független taxisokkal. Véleménye szerint a turista szezonban megszaporodó panaszok számát is jelentősen lehetne így csökkenteni.
Mindezek mellett a reptéri taxis helyzet normalizálását is szereznék elérni. Most – mondja Dani Zoltán – az érkező oldalra nem tudnak behajtani csak a Főtaxi munkatársai, miután a többi cégnek nincs erre engedélye. Ez még akkor is így van, ha egyébként hívásuk van ezeknek a társaságoknak. Ezt a helyzetet ugyancsak rendezni szeretnék, mert mint megjegyezte: ez álldatlan állapot.