A tavalyinál is gyengébb karácsonyi szezon várható

Bár van, ahol már a vásárlók negyede hitelből veszi meg a karácsonyfa alá valót, így is zuhan a forgalom.

A hétvégén elindult a karácsonyi szezon: nálunk is meghonosodni látszik az USA bevásárlóközpontjaiban a nagy árleszállításairól és tumultuózus jeleneteiről ismert "fekete péntek" szokása, így például a Tesco a hétvégén féláron kínált gyermekjátékszereket – úgy tudni, hogy több helyütt is viták, dulakodás is előfordult, volt, ahol a vevők egymás kosarából kapkodták ki az akciós játékokat. (Nagy-Britanniában inkább "boxing-day" néven ismert a szezonnyitó hálaadás utáni első péntek.)

Egyre kevesebbet költünk a szezonban
Kovács Bence 2007.11.20. Digitális 374. sz. DVD. Tesco áruház, karácsony előtt, csokimikulás, vásár

Azonban egyelőre a hazai karácsonyi szezon inkább csak az ilyen jelenetekben emlékeztet a nálunk szerencsésebb gazdaságok karácsonyi piacára.

A magyar kereskedők közül az lesz a nyerő, aki 2012-t nagyobb veszteség nélkül ússza meg, míg az USA-ban a kereskedők java az utolsó egy hónapban keresi meg az éves profitját – erre idén meg is van minden esélyük: a US National Retail Report előrejelzése 3,5 és 6,5 százalék között piacbővülést jósol 2012 decemberére. 

A hazai kereskedőknek a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hozta el a fekete hétfőt. A hétfői kiskereskedelmi adatból derült ki, hogy szeptemberben összességében 3,1 százalékkal zsugorodott a belföldi fogyasztás a tavalyi évhez képest. Ez annyit jelent, hogy az öt év szakadatlan recessziója nyomán a hazai kiskereskedőknek azzal kell szembesülni, hogy az idei karácsony is forgalomcsökkenést fog hozni.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a Központi Statisztikai Hivatal hétfőn publikált szeptemberi adatai "riasztóak és figyelmeztetőek". Vámos  szerint a szeptemberi visszaesés azt mutatja, hogy az idei főszezon is visszafogott lesz, az OKSZ-főtitkár becslései szerint az idei karácsonyban legalább 1 százalékkal kevesebb áru fog fogyni, mint tavaly. Folyó áron ugyan meghaladhatja a forgalom a tavalyi szintet, azonban az inflációs nyomás várhatóan az év hátralévő részében megmarad – mondta Vámos György, aki szerint az árdrágulás immáron átlépte azt a határt, amit a hazai piac elbír.

A vártnál jóval gyengébb szeptemberi adat nyomán Vámos György úgy véli, hogy a korábbi becsléseikhez képest is jobban, legalább 2 százalékkal esik vissza itthon a fogyasztás.

A hazai kereskedők visszafogott fogyasztáshoz igazították a karácsonyi megrendeléseiket. Bár a kereskedők erről nem beszélnek, ám az idén ősszel valószínűleg csökken a berendelt karácsonyi áru mennyisége. – Nagy csökkenést nem fog észrevenni a bevásárlóközpontba járó vásárló, egyrészt, mivel "ha 10 helyett csak 9 hűtőszekrényt rendelünk be, azt senki sem veszi észre" – mondja egy kereskedő. Másfelől viszont a kereskedők sem engedhetik meg maguknak, hogy ne rendeljenek az ünnepi áruból, mivel az hozza be a vevőt.

Kereskedői jelzések szerint az idei év slágertermékei továbbra is az elektronikai cikkek lesznek, így a hagyományos karácsonyi ajándékká avanzsált, LCD-kijelzős lapostelevíziók, notebookok. A Tescóban elmondták: a szórakoztatóelektronikai termékek mellett már most jelentős a kereslet a zsargonban csak "nagy fehér" néven emlegetett árukra, mint a hűtők és a mosógépek, amelyek a korábbi években nem számítottak szezonális portékának.

Kimagaslóan nagy viszont a hitelből vásárlók aránya – tudtuk meg több helyütt is. Az idei karácsonyi szezonban becslések szerint a vásárlók 25 százaléka az áruhitelt választja – pontosabban arra van szüksége, hogy megvásárolhassa a családi karácsonyfa alá való árut.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.