A szponzorokat is elsöpri a bankválság
Az előrejelzés szerint Észak-Amerikában a profi sportot összesen 11,7 milliárd dollárral (2570 milliárd Ft) támogatják a cégek az idén. A tizenkét legnagyobb vállalat közül márpedig legalább kettő, a Visa és a Bank of America közvetlenül érintett a hitelkrízisben, további hármat, a PepsiCo-t, a GM-et és a Toyotát pedig a vele párhuzamos recesszió is sújtja. Az eredmény: a nagy ligák, versenysorozatok, csapatok máris érzik a hatást - élen a bankvilág két legnagyobb támogatottjával, az autósporttal és a stadionépítéssel.
A Forma 1-es istállókat tömörítő szervezet, a FOTA és a Nemzetközi Autós Szövetség a minap megállapodott: a jövő évtől jelentős költségcsökkentést vezetnek be. Ebben az idényben a Super Aguri már csődbe ment, a tavaly pedig 21,4 millió fontos (7,35 milliárd Ft) veszteséget elkönyvelő Williamsnek a krízisben érintett brit Royal Bank of Scotland, illetve a szintén nagy pofont kapott izlandi Baugur érdekeltségei a szponzorai. Arról is szó van, hogy a válság nyomán 2010-re költségkímélő okokból egységesítik a motorokat a Forma 1-ben.
A technikai sportok után a bankvilág legnagyobb támogatottjai a stadionok, sportcsarnokok Amerikában. Itt elsősorban marketing (pontosabban: branding-) problémák jelentkeznek. Nem is kell túlságosan jól ismerni az ország sportéletét ahhoz, hogy az ember átutazóban is lássa: az NHL-ben, a profi jégkorongligában például a Washington Capitals otthona a Verizon távközlési óriás, a Columbus Black Jacketsé a Nationwide biztosító, a Buffalo Sabresé a HSBC bank nevéhez fűződik. Márpedig a krízis olyan óriástámogatókat radírozott most le, mint a Washington Mutual (WaMu) és a Wachovia. Csak egy rebranding, azaz névcsere átlagos költsége egymillió dollár (220 millió Ft).
Külön történet New York két nagy amerikaifutball-csapata, a Jets és a Giants 2010-ben nyitó közös oroszlánbarlangja, a Meadowlands stadion. Itt az érdeklődő szponzor, a német Allianz biztosító náci múltjával kapcsolatos ellenérzések miatt szakadtak meg a minap a brandingről folytatott tárgyalások.
Megérzi a Wall Street bajait a profi golf is, amelyre Tiger Woods (a Business Week szerint a sportüzlet világelsője) térdsérülése miatt amúgy is rájár a rúd. A PGA-körverseny negyvenhét tornájából tizenhetet bankok támogatnak. A baseballiga főnöke, Bud Selig a csapatok értésére adta: ne emeljenek jegyárat a következő idényben. A korábbi szezonkezdés miatt a recessziótól sújtott takarékossága közvetlenebbül érinti az amerikafutball-ligát.
Az NFL máris akciós jegyértékesítésre, elbocsátásokra és a játékosszerződések módosítására kényszerül. Hasonló cipőben jár a kosárlabdabajnokság, az NBA is, ahol kilenc százalékos leépítést hajtottak végre nemrég.
(WASHINGTON)