A ScienNet mellett a Lyoness-t is vizsgálja a Versenyhivatal
A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megszegése miatt egy hónapja eljárást folytat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Sciennet valamint a Lyoness rendszerek működtetetésében részt vevő vállalkozások ellen.
A GVH 2009. november 2-án indított eljárást a ScienNet International LLC és a Headmin Marketing és Adminisztrációs Kft. ellen. A versenyhatóság arra gyanakszik, hogy a két vállalkozás tisztességtelen módon befolyásolta a fogyasztókat és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.
A GVH most azt vizsgálja, hogy a ScienNet International LLC által üzemeltetett és népszerűsített ScienNet rendszer reklámszlogenei, így a „Gazdagodjon meg költekezéseiből", „Függetlenítheti magát anyagilag", „azonnali" jóváírás" megtévesztő-e?
A GVH szerint kérdéses, hogy a tájékoztató anyagokban megfelelő módon feltüntetésre került-e, hogy a hálózat a törzsvásárlóknak 1-1,5 százalékos kezelési költséget számít fel, továbbá a vállalkozások informálták-e a fogyasztókat arról, hogy tízezer forint alatti jóváírás az rengedményszámlán csak évente egyszer kerül kifizetésre?
Nem megtévesztő-e, hogy bár nemzetközi törzsvásárlói közösségként népszerűsítik a rendszert, de a rendelkezésre álló adatok alapján csak Magyarországon tevékenykedik?
A Versenyhivatal már most úgy látja, hogy valószínűleg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sérti az is, hogy a ScienNet rendszer keretei között a fogyasztók juttatást kaphatnak ugyan, de az ígért nagymértékű juttatások elérésének alapfeltétele más fogyasztók ScienNet rendszerbe történő aktív beléptetésében való közreműködés.
A GVH korábban, még ez év október közepén, hasonló okok miatt indított eljárást két másik, ugyancsak vásárlói közösség szervezésében érdekelt vállalkozás, a Lyoness Hungary Kft. és a Lyoness Holding AG ellen, és a ScienNethez hasonló gyanúval.
A GVH észlelte, hogy a Lyoness Holding AG és a Lyoness Hungary Kft. által Lyoness rendszer néven üzemeltetett vásárlói közösség tevékenységével, népszerűsítésével kapcsolatosan tájékoztató anyagok valószínűleg nem jogszerűek. A vizsgálat az alábbi kérdéseket igyekszik tisztázni, hogy a fogyasztók valóban egységesen, minden vásárlás után 1 százalékos visszatérítést kapnak-e? A rendelkezésre álló adatok alapján ugyanis nem minden esetben kerül sor 1 százalékos visszatérítésre, illetve nem azonnal jut a fogyasztó a visszatérített összeghez.
A GVH szerint az is kérdéses, hogy a szervezők a törzsvásárlókkal közölték-e, hogy milyen euró/forint árfolyamot alkalmaznak?
A Lyoness rendszer esetében szintén felmerül a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése azáltal is, hogy a fogyasztók juttatásban részesülhetnek ugyan, de az ígért nagymértékű juttatások elérésének alapfeltétele más fogyasztók Lyoness rendszerbe történő aktív beléptetésében való közreműködés.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a nevezett vállalkozások a jogsértést elkövették. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés elkövetésének bizonyítására irányul. A versenytörvény alapján az eljárás befejezésének határideje 90 nap, amely azonban - az ügy bonyolultságától függően - két alkalommal legfeljebb 60 nappal meghosszabbítható.