A Ryanair blöfföl, a Wizz beveszi Debrecent?
Debrecenből indít London Lutonba járatokat a Wizz Air. Erről péntek óta találgat a kelet-magyarországi sajtó, miután olyan meghívót kaptak, amely szerint Kósa Lajos polgármester és Váradi József a cívisváros turizmusának fejlődése szempontjából fontos bejelentést tesznek.
Ez pedig csak egy Debrecenbe közlekedő nemzetközi menetrend szerinti járat lehet. A Népszabadságnak iparági forrásokból a hétvégén megerősítették: valóban kész a Wizz debreceni járatindításának terve, a magenta repülőgépek London Luton felé járnak majd, információink szerint hetente három alkalommal. A cég korábban már több alkalommal bonyolított próbarepülést a cívisváros repteréről.
E járatindítás is része a Wizz és a Ryanair harcának a magyar piacon, utóbbi ugyanis korábban többször deklarálta, hogy azért nem száll le a kelet-magyarországi városban, mert az ír előírásoknak nem felel meg a pálya szélessége. Többen azonban már akkor tudni vélték, hogy sokkal inkább az volt az ok, hogy a város vezetőinek és a turisztikai szervezeteinek nem nyílt elég szélesre a pénztárcája.
Mindeközben kiderült: a Ryanair valószínűleg nagyot blöffölt, amikor csütörtöki tájékoztatóján a vezére már ötgépes bázis létrehozását jelentette be, s azt is, hogy a magyar kormányzati szervekkel, valamint a reptérrel is megállapodtak a járatok támogatásáról. Mindkét esetben úgy fogalmazott, amikor megkérdezték, mennyi támogatást kapott a cég, hogy "nem eleget". Azt is bejelentette, hogy a drágább, kettes terminált fogják majd használni.
Egyelőre nem tudjuk, ebből mi igaz. Pénteken ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Turizmus Zrt. is sietve cáfolta a támogatások tényét, s a Budapest Airport is közölte: csak annyi kedvezményt kaptak a leszállási és egyéb díjakból, amennyit bármelyik más cégnek nyújt a reptérüzemeltető, méghozzá egy nyilvános kedvezmény-rendszer alapján, amelyet az új járatok ösztönzésére találtak ki.
A Budapest Airportnak persze nem feltétlenül kell olyan kedvezményeket adnia, amely miatt más légitársaságok is háboroghatnak. Ha ugyanis a Ryanair bázist szeretne létesíteni Budapesten, ahhoz a repülőtéren ingatlanokra, szervizháttérre és olyan szolgáltatásokra is szüksége lesz, melyek szorosan nem kapcsolódnak a járatüzemeltetéshez. Ebből pedig annyi kedvezményt adhat a reptér, amennyit csak akar.
Mindenesetre, valaki nem mondott teljesen igazat. Az tény – iparági forrásaink szerint –, hogy O'Leary vezérigazgató és emberei folyamatosan tárgyaltak az NFM képviselőivel. Hogy miről, s miről állapodtak meg, vagy megállapodtak-e valamiben, azt a felek nem hozták nyilvánosságra.
Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezére annyit tett hozzá pénteken, hogy a Légi Marketing Alap, melyet a támogatások forrásaként emlegettek, nem is erre való. Arról viszont valóban megállapodtak a Ryanairrel, hogy az általa eredetileg bejelentett öt városban (London, Bristol, Dublin, Bologna, Birmingham) marketing-tevékenységet finanszíroz az MT Zrt., hogy népszerűsítsék mint úticélt.