Forintgyengülés: a repjegyárak egyelőre nem drágulnak
A repülőjegyek árát legalábbis a budapesti indulású jegyek esetében forintban publikálják, ezért azok árára nem hat közvetlenül a hazai deviza gyengülése. A másik ok, ami miatt a jegyárakban nem érvényesül az euró gyengülése, az a verseny – mondta Antal Gábor, a Lufthansa Csoport hazai vezetője, aki a Lufthansa, a Swiss, a Brussels Airlines és az Austrian értékesítéséért felel. Hozzátette ugyanakkor: a járataik töltöttsége jelentősen javult 2013 során, ezért a foglalási rendszerekben a legolcsóbb díjtételekből esetleg kevesebb érhető el. Ezt a repülőjegyvásárlók érezhetik úgy, hogy emelkednek a tarifák.
Az euró drágulása ugyanakkor érzékenyen érinti mindazon légitársaságok gazdálkodását, akik az árakat forintban publikálják, ugyanis így kevesebb az euróbevételük, márpedig a nagyobb cégek hazai értékesítési célszámai euróban vannak megadva. Ráadásul, a hazai reptéri díjakat is euróban fizetik, ami tovább csökkenti a profitjukat. Más kérdés, hogy az illetékek egy jó részét euróban számolják a jegyekhez, így ezek emelkedése miatt kismértékben drágulhatnak a repülőjegyek.
Érzékenyen érinti a szórakoztatóelektronikai kereskedőket az euróárfolyam, akik mostanság versenyképességi okokból kevés termékből rendelnek be komolyabb készleteket, sok árut rendelés alapján tartanak. Áraikat azonban forintban hirdetik, ezért az árfolyam emelkedésből származó többletköltséget az esetek döntő többségében nem tudják érvényesíteni, legalábbis rövid távon. Ugyanakkor a drága euró javíthatja a versenyképességüket a külföldi, javarészt a szlovák webshopokkal szemben. Ezeknél ugyanis sok esetben az alacsonyabb adókulcsok miatt kedvezőbb árakat érnek el az ügyfelek, s még annak ellenére is rendelnek külföldi webshopokból, hogy körülményesebb a garancia érvényesítése. A drága euró azonban csökkenti a külföldi webshopok árelőnyét.