A reklámokon is látszik a válság
A múlt év első három negyedévében a reklámkiadások még 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedtek. Az év egészében a listaáron közel 599 milliárd forint reklámköltés 8,6 százalékkal volt több a 2007. évinél. Az éves szinten egyébként 17 százalékos növekedést produkáló szolgáltatási piacon is több mint 6 százalékos volt a kiadások csökkenése. Ebben komoly szerepet játszott, hogy a minisztériumok és állami intézmények 2007 utolsó hónapjaihoz képest több százmillió forinttal kevesebbet költöttek a múlt év negyedik negyedévben, és a munkaerőpiaci hirdetések is 35 százalékkal visszaestek. A szolgáltatási szektorban a reklámkiadások meghaladták a 35 milliárd forintot tavaly.
A legnagyobb reklámköltők az átlag feletti mértékben növelték ilyen irányú kiadásaikat, de a legkevesebbet, évi 6,7 milliárd forintot kitevő, öltözködési és kiegészítők reklámköltései emelkedtek a legdinamikusabban: az év egészében éves szint 34 százalékkal, a negyedik negyedévben 14 százalékkal.
Az utazással, turizmussal kapcsolatosan tavaly 15 milliárd forintot fordítottak reklámra, ami éves szinten 18 százalékos emelkedés. A tortából a legnagyobb szeletet jelentő élelmiszerreklámok értéke listaáron meghaladta a 79 milliárd forintot 2008-ban, 13 százalékkal volt több a 2007. évinél.
A távközlési reklámok listaértéke 2008-ban több, mint 54 milliárd forint volt, 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A top tízbe tartozó T-Mobile 11,6 milliárd forintot fordított reklámra 2008-ban, ami 8 százalékos éves növekedés, de a negyedik negyedévben már stagnált az ilyen irányú kiadása. A Pannon 10,7 milliárd forintos kiadása négy százalékkal volt kisebb az előző évinél, míg a negyedik negyedévben a cég reklámköltése 13 százalékkal növekedett.
A Vodafone az év során 3 százalékkal 8,8 milliárd forintra mérsékelte a reklámcélú kiadásait, a negyedik negyedévben pedig 13 százalékkal faragta le. A pénzintézetek, biztosítótársaságok a negyedik negyedévben már mérsékelten növelték reklámkiadásaikat. Az egész évi, közel 68 milliárd forint reklámkiadás 15 százalékkal volt több a 2007. évinél, de a negyedik negyedévben már csak 11 százalékos az éves növekedés.
A top tízbe három bank tartozik, az OTP, a Raiffeisen és a CIB, egyenként 6 milliárd forint reklámköltéssel. Az OTP ugyan négy százalékkal csökkentette az egész évi reklámkiadásait, de a negyedik negyedévben a személyi kölcsön reklám miatt 19 százalékkal növelte azt. A közlekedési eszközök, praktikusan az autóreklámok értéke 2008-ban mindössze egy százalékkal 49 milliárd forintra emelkedett, de a negyedik negyedévben éves összehasonlításban már 6 százalékkal kevesebbet költöttek ilyen célra.
A korábbi évek folyamatosan növekvő reklámkiadásait a legnagyobb hirdetők közül többen visszafogták 2008-ban, de voltak, akik dinamikusan növelték. Közéjük tartozik a Magyar Danone Kft. Az élelmiszeripari cég 2008-ban 8,5 milliárd forintot, 29 százalékkal többet költött a reklámra, míg a negyedik negyedében 64 százalékkal növelte kiadásait. Az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. 2008-ban az előző évinél 19 százalékkal többet, 6 milliárd forintot fordított reklámra, míg a negyedik negyedévben az ilyen kiadások - listaáron számolva - 94 százalékkal növekedtek.