A plázákban is érzik, hogy válság van

A látogatók száma enyhén nőtt, a forgalom viszont nem változott a hazai bevásárlóközpontokban tavaly karácsonykor. A plázák szövetsége idén is legfeljebb stagnálásra számít, a kiskereskedelem elhúzódó válsága miatt a beruházások száma a korábbi töredékére esett.

A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ) felmérése szerint a tavaly karácsonyi időszakban 2-5 százalékkal nőtt a bevásárlóközpontok látogatóinak száma az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. A több vevő azonban nem járt együtt a forgalom emelkedésével, a költések szinten maradtak. A két adat összhangban van a GfK Hungária 2012 utolsó negyedéves adatával, mely szerint enyhén javult a fogyasztói hangulat: a háztartások jobbnak ítélik saját anyagi és az ország gazdasági helyzetének jövőbeli alakulását.

A bevásárlóközpontok látogatottsága az ünnepek alatt elérte akár a napi 30-40 ezret is, egyes felmérések szerint ennek oka az lehet, hogy a vásárlók jobban megbíznak a bevásárlóközpontokban, mint a kisebb boltokban. A vásárlók döntő többsége megbízhatóbbnak tartja az ott kapható termékeket és elérhető szolgáltatásokat, valamint úgy érzik, ott kiemelten kezelik jogaikat, ami karácsony környéken kiemelt fontossággal bír – emelte ki Balatoni Judit, az MBSZ főtitkára.

A számok alapján úgy tűnik, a magyarok továbbra is jobban hisznek a hagyományos vásárlásban, mint a virtuálisban: 24 ország összehasonlításában Magyarország a legkonzervatívabb az internetes vásárlás terén; a magyar vásárlók 70 százaléka inkább üzletekben szerzi be a kigondolt ajándékot, melynek megvásárlását általában az utolsó hétre hagyja.

A vásárlói összetételben sincsen változás az elmúlt évekhez képest; a budapesti, tömegközlekedéssel jól elérhető bevásárlóközpontokban erősödött a fiatalok és családosok látogatottsága, illetve az idősebb, 55 év felettiek is nagyobb számban képviseltetik magukat a látogatók között.

A legkeresettebb árucikkek a számítástechnikai, illetve műszaki cikkek voltak, árértékben pedig jellemzően a kisebb összegű, maximum tízezer forintos ajándékokat keresték a vásárlók.    

Továbbra is népszerűek a vásárlási utalványok; az év végén nőtt az eladás, és arra is volt példa, hogy akár 20 százalékkal többet adtak el belőlük, mint 2011-ben; ez pedig akár forgalomnövekedést eredményezhet a jövőben a szövetség szerint. A teljes vásárlásiutalvány-értékesítés 50 százaléka a karácsonyi időszakra esik, ennek egyik legfőbb oka az ünnepek alatti és utáni akciók, melyek során a vásárlók jobban fel tudják használni az utalványokat.

A kiskereskedelmi forgalom 2007 óta mért folyamatos csökkenése azért a bevásárlóközpontok piacát sem hagyta érintetlenül, míg 1996-tól 2012-ig 119 bevásárlóközpontot és 165 hipermarketet adtak át Magyarországon, addig Gyalay-Korpos Gyula, az MBSZ elnöke várakozása szerint 2013-tól 2015-ig három-négy bevásárlóközpontot, nagyobb kereskedelmi létesítményt nyithatnak meg, illetve kezdhetnek el építeni.

A plázastoptörvény alól felmentést kapott beruházók mindenestre, ha nem is valósítják meg idén a terveiket, de valószínűleg elkezdik az engedélyezési tervek készítését és a hatósági folyamatokat, mely pozitívan hathat néhány éven belül a kivitelezőkre, az építőiparra és a tervezőkre. 

A fejlesztések visszaesése elsősorban a folyamatosan csökkenő kiskereskedelmi forgalomra vezethető vissza. A 2012-ben mért kiskereskedelmi forgalom a 2005-ös év forgalmának 92 százaléka volt. A csökkenő tendencia az előrejelzések szerint 2013-ban is megmarad, illetve legjobb esetben is a forgalom stagnálni fog. Az iparág jelenlegi feladata a meglévő létesítmények felújítása és minél gazdaságosabb és energiatakarékosabb üzemeltetése lesz.

A hazai ingatlanpiac elérte a mélypontját, a régió ingatlanpiacát a bizonytalanság jellemzi, sokkal óvatosabbak és körültekintőbbek a piaci szereplők. A nehézségek ellenére azonban még mindig jó befektetési lehetőségnek számít Kelet-Közép-Európa - tette hozzá a szakember.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.