A NIF megmagyarázza: egy kilométer sztráda 3,8 milliárdért
Ha valaki laikusként "szakszerűtlenül" számol, ez látszólag azt jelenti, hogy az új autópálya kilométerenként átlagosan 3,8 milliárd forintjába fáj a fejlesztés oroszlánrészét pénzelő brüsszeli uniós kasszának, illetve a szerény magyar hányadot biztosító költségvetésnek. De vannak, akik szerint mindez csak a jéghegy csúcsa. A Figyelő feltehetőleg minden tételt összeadva arra jutott, hogy a beruházás összköltsége valójában 182 milliárd forint.
Márpedig, ha így számolunk, az átlagos kilométerár meghaladja a 6,2 milliárd forintot. Ami mellett még az M7-es autópálya Köröshegyi-szakaszának költsége is eltörpül: 2007-re a balatoni sztráda 14,7 kilométerét 76 milliárd forintért építették meg. Laikusként számolva tehát kilométerenként átlagosan 5,2 milliárd forintért. Ami elég volt ahhoz, hogy az akkor ellenzékben lévő Fidesz "renonszt" emlegessen. És a közpénzek átlátható elköltése mellett harcosan kiálló „pártszakértőket” azokban az időkben olyan magyarázatokkal nem lehetett leszerelni, hogy a beruházás teljes árából az ország legnagyobb közúti völgyhídja önmagában 39 milliárd forintot emészt fel. Ami soknak tűnt, bárki bármit mondott, a parlamenti felszólalásokban sok is volt.
Az idők változnak, és most a Fidesz kormányzása idején hoztak tető alá egy borsos árú autópálya beruházást. A magyarázatok azonban nagyon hasonlóak az évekkel ezelőttiekhez. A kérdés csak az, hogy a publikum elfogadja-e őket, vagy az M4-es Abony és Fegyvernek közti szakaszának megépítése is a "mutyizás" újabb példájaként kerül be a zuhanyhíradóba. Mindenesetre a NIF megpróbált hihető képet rajzolni az országgyűlési választások előtti kampányban botránnyal fenyegető projektről.
Az állami beruházó cég közleményben tudatta: az M4-es új 29 kilométere három részben épül meg. Az Abonytól a Tiszáig vezető első 13,4 kilométert a Colas Hungária Zrt. és Swietelsky Magyarország Kft. közbeszerzéssel kiválasztott CHSM Konzorciuma építheti meg nettó 46,7 milliárd forintért. És az itt kilométerenként 3,4 milliárd forintos nettó ár nem véletlen. A NIF legalábbis arra hivatkozik, hogy az irányonként két forgalmi és egy leállósávos autópálya építőinek kilenc kilométer árterületen, illetve Natura 2000-es besorolású természetvédelmi területen kell bizonyítaniuk.
Ami a Zagyva és a Tisza közé eső, "az útépítés szempontjából nagyon" kedvezőtlen talajviszonyok mellett azzal jár, hogy már a sztráda megfelelő teherbírású altalajának kialakítása is komoly munka lesz. A tervezett több mint 2,2 millió köbméter földmunka kivitelezési költsége önmagában 12,5 milliárd forint. És akkor azt még nem is említettük, hogy az új gyorsforgalmi úton 13 műtárgy, egy kétoldali komplex és egy kétoldali egyszerű pihenőhely, két csomópont, valamint kilenc különszintű keresztezés létesül.
A beruházás második, egy új Tisza-hidat magába foglaló 2,3 kilométeres szakaszának munkáit az Acél-Híd Konzorcium nyerte el nettó 32,6 milliárd forintos ajánlatával. Senkit sem lephet meg, hogy a "talajviszonyok itt is nagyon speciálisak", hiszen a sztráda nyomvonala a Tisza árterületén halad. Így megkerülhetetlen, hogy a kellő teherbírású altalaj kialakításához töltésalapozást végezzenek. Aminek egyenes következménye, hogy a három elemből, egy 416 méter hosszú ártéri, egy 756 méteres Tisza felett átívelő és egy kisebb pályahídból álló hídegyüttes önmagában nettó 22,3 milliárd forintot emészt fel.
És nem lesz olcsó az M4-es Tiszától Fegyvernekig vezető 13,2 kilométere sem. A feladatot a Strabag Általános Építő Kft. nyerte el nettó 31,5 milliárd forintos ajánlatával. A NIF közleménye alapján úgy tűnhet, az útépítőknek itt sem lesz könnyű dolguk. Hiszen "a Tisza és a Tisza holt ágának közelsége miatt a talajviszonyok nagyon kedvezőtlenek az útépítés szempontjából, a jelentős belvíz miatt a földmunka és a vízelvezetés, valamint a víztelenítés a kivitelezési költség harmadát teszi ki, azaz közel 10 milliárd forintot". Egyébként az útszakasz irányonként két forgalmi sávos lesz, elválasztó- és leállósávokkal. A beruházás keretében két csomópont, 11 műtárgy, 20 kilométer földút, öt kilométer országos közút, hat kilométer zajárnyékoló fal, illetve kétoldali tengelysúlymérő hely épül.
Az M4-es árától függetlenül a munkálatok papíron már megkezdődtek. A NIF legalábbis október 22-én mindhárom szakasz munkaterületét átadta a nyertes vállalkozóknak. Első körben az útépítők az előkészítő munkákkal foglalkoznak: elkészítik az építési ütemtervet, felmérik a szállítóútvonalak állapotát, előzetes környezetvédelmi monitoringot végeznek.
Az érdemi munkálatok előreláthatólag novemberben próbacölöpözéssel, cserje- és bozótirtással, humuszolással, lőszermentesítéssel indulnak meg. Az ünnepélyes útavatás 2017 elejére várható.