A NIF megmagyarázta: ezért húz a vasútépítés

Megmagyarázta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi építőipari gyorstájékoztatóját a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A társaság szerint az ágazat általános mélyrepülése közepette az út- és vasútépítés jó szereplése a jelentős mértékben lekötött uniós forrásoknak köszönhető.

A NIF közleményében hivatkozik a KSH gyorstájékoztatójára. E szerint a 2012 augusztusában kötött új szerződések volumene 0,5 százalékkal nagyobb volt az egy évvel ezelőttinél. Az épületek építésére kötött szerződéseké egyötödével csökkent, míg az egyéb építmények építésére kötötteké 20,7 százalékkal nőtt a 2011. augusztusihoz viszonyítva. Ez utóbbi növekedés az útépítési, vasútfelújítási munkákra, közmű- és vezetéképítésre kötött szerződéseknek köszönhető.

Az állami beruházó szerint a vasút- és útfelújításokról megkötött szerződések mennyiségi növekedésének az egyik fő oka, hogy cégük a közlekedési támogatásokra vonatkozó uniós források lehívását tekintve a korábban tervezett ütemhez képest előbbre tart. Az összesen közel 2000 milliárd forintos keretből 1400 milliárd forint összegű fejlesztés már előkészítés vagy kivitelezés alatt áll.

A Közlekedési Operatív Program (KözOp) közel 2000 milliárd forintos keretéből közútra, gyorsforgalmi utakra és vasútépítésre használható források 63 százalékát már sikerült lekötni. Ennek az eredményeként épült meg az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakasza, valamint ennek keretében történt az M0-s déli szektorának bővítése.

De ezek a források teszik lehetővé azt is, hogy október végén a NIF forgalomba helyezze a Balatonendréd–Lulla összekötő utat, és az év végéig a többi között átadja a 76-os főút Zala megyei szakaszának főpályáját, a 4-es főút debreceni elkerülő szakaszát, illetve befejezhesse a 4-es főút Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakaszának korszerűsítését 26,4 kilométeren. Ezenfelül az uniós támogatásokból folytatódhat az M43-as építése Makótól az országhatárig, és bővülhet a 86-os főút Szombathely–Vát szakasza.

A NIF szerint külön kiemelendő a helyzet a vasúti fejlesztések terén, hiszen az uniós források lekötése ezen a területen már 80 százalékon áll. A rendelkezésre álló 600 milliárd forintos keretből 470 milliárd forintra van előkészített, vagy elindított, kivitelezés alatt lévő beruházás.

Ebből a pénzből valósul meg a Tárnok és Székesfehérvár közötti vonalszakasz teljes felújítása, amelyet az idén átadnak. További kiemelt fejlesztés folyik többek között a Pilisvörösvár–Piliscsaba és a Piliscsaba–Esztergom, a Kelenföld–Tárnok, a Gyoma–Békéscsaba, illetve a Szajol–Püspökladány vonalakon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.