A Microsofthoz tart a Ford-főnök
Sajtójelentések szerint Alan Mulally, a Ford jelenlegi elnök-vezérigazgatója lehet a Microsoft első embere, legalábbis a Wall Street Journal szerint, a hír az All Things D-n jelent meg. Már szeptember elején is lehetett erről hallani, de a 68 éves Ford-vezér azt nyilatkozta, minden erejével az autógyártóra koncentrál. Ami biztos, hogy a Microsoft augusztus óta keres új vezetőt, mert távozik posztjáról Steve Ballmer.
Az eredetileg repülőmérnök végzettségű Alan Mulally 2006-ban vette át a Ford vezetését, előtte a Boeing elnök-vezérigazgatója volt, ahol összesen 38 évet töltött el. Éppen ezért sokakat meglepett, amikor ifjabb Bill Ford, a Ford nem sokkal korábban kinevezett elnöke 2006-ban a külsős Mulally-t kérte fel a vállalat vezetésére, korábban ugyanis nem volt példa arra, hogy egy az autóiparban teljesen tapasztalatlan vezető került volna a detroiti hármak valamelyikének élére.
A Time és a Sunday Times is az év menedzserének választotta 2009-ben Mulally-t, de már 2005-ben egyike volt a BusinessWeek által megnevezett Legjobb Vezetőknek, 2006-ban pedig az Aviation Week ítélte neki az Év Embere címet. Mulally hamar felmérte a problémákat, amelyekkel a Fordnak akkoriban szembe kellett néznie, és meghirdette a vállalat átalakítását, és a globális modell-portfólió kialakítását célzó tervét. Jól tudta ugyanakkor, hogy ennek finanszírozására a piacok lassulása, és az elérhető profitlehetőségek csökkenése okán jelentős hitelekre lesz szüksége.
Az akkor, kedvező feltételekkel megszerzett hitelek, amelyek biztosították az átalakítási terv megvalósításához szükséges fejlesztések forrásait, a válság idején különösen hasznosnak bizonyultak. A 2006-ban megszerzett, és még mindig rendelkezésre álló lehívható hitelkeret volt az, amely biztosította a Ford likviditását a válság idején, s így egyedüliként a 'detroiti hármak' közül nem kellett csődvédelemhez folyamodnia.
Az átalakítási terv és a globális modellportfolió kialakítása a terveknek megfelelően halad: elsőként 2008 év végén mutatkozott be az új Fiesta, majd 2009-ben az új Transit Connect, 2010 januárjában, a Detroiti Autószalonon pedig leleplezésre került az elkövetkező évek legfontosabb Ford modellje (nagyságrendileg várhatóan a Ford globális értékesítésének 25 százalékát fogja kitenni), az új Focus.
A globális modellportfolió kialakításán túl az átalakítási terv számos egyéb területet is érint: a tevékenység racionalizálása, a párhuzamos funkciók megszüntetése, a globális jelenlétnek köszönhető előnyök kiaknázása egyaránt fontos a kutatás-fejlesztés, informatika, gyártás (rugalmas gyártósorok, igényekhez igazítható termelés), beszerzés, készletgazdálkodás, logisztika területén.
A terv kivitelezésének sikerét mindennél kézzelfoghatóbban jelzi az, hogy a Ford az elmúlt években, így 2009-ben is világszerte növelte piaci részesedését, és a gazdasági válság tetőpontján, a drasztikusan visszaeső iparág ellenére is javítani tudta üzleti eredményeit, két egymást követő negyedévben is jelentős nyereséget elérve.
A Ford, amely jelenleg a világ 17. és az autóipar 4. legnagyobb vállalata. Alan Mulally ráadásul a 2009-es évre lemondott fizetéséről, és jelképes, 1 dolláros kompenzációért dolgozott. Az biztos, hogy megtalálta helyét a Fordnál, tavalyi jövedelme pedig 21 millió dollár volt.
A 68 éves cégvezető általában 5:15-kor kezdi munkanapját, legutóbbi interjúja során az újságírók által, vidám, cserkészként aposztrofált mosollyal így nyilatkozott: „Sosem éreztem ennyire jól magam a munkám során. Egy dolog biztos: bár a repülőgépek és autók már megvoltak, maradok, és nem nyergelek át vonatokra.”