A Microsofthoz tart a Ford-főnök

A válság idején egy dollárért dolgozó és az év menedzsere címet többször elnyert Alan Mulally ismét műfajt válthat: korábban a repülőgépiparban, jelenleg pedig a Fordnál dolgozik, de a hírek szerint az információs ágazatba igazol.

Sajtójelentések szerint Alan Mulally, a Ford jelenlegi elnök-vezérigazgatója lehet a Microsoft első embere, legalábbis a Wall Street Journal szerint, a hír az All Things D-n jelent meg. Már szeptember elején is lehetett erről hallani, de a 68 éves Ford-vezér azt nyilatkozta, minden erejével az autógyártóra koncentrál. Ami biztos, hogy a Microsoft augusztus óta keres új vezetőt, mert távozik posztjáról Steve Ballmer.

Alan Mulallay a Ford számára legfontosabb modellt, az új Focust fényezi
Ford Motor Company President & CEO Alan Mulally stops and shines the hood of a next-generation Ford Focus vehicle on display during the North American International Auto Show at the Cobo Center in Detroit, Michigan January 12, 2010. Ford Motor Co has just about completed the restructuring part of its turnaround plan though it has some work to do on its supply base and metro area dealerships, Mulally said on Tuesday. REUTERS/Ford Motor Co/Handout (UNITED STATES - Tags: TRANSPORT BUSINESS) FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS

Az eredetileg repülőmérnök végzettségű Alan Mulally 2006-ban vette át a Ford vezetését, előtte a Boeing elnök-vezérigazgatója volt, ahol összesen 38 évet töltött el. Éppen ezért sokakat meglepett, amikor ifjabb Bill Ford, a Ford nem sokkal korábban kinevezett elnöke 2006-ban a külsős Mulally-t kérte fel a vállalat vezetésére, korábban ugyanis nem volt példa arra, hogy egy az autóiparban teljesen tapasztalatlan vezető került volna a detroiti hármak valamelyikének élére.

A Time és a Sunday Times is az év menedzserének választotta 2009-ben Mulally-t, de már 2005-ben egyike volt a BusinessWeek által megnevezett Legjobb Vezetőknek, 2006-ban pedig az Aviation Week ítélte neki az Év Embere címet. Mulally hamar felmérte a problémákat, amelyekkel a Fordnak akkoriban szembe kellett néznie, és meghirdette a vállalat átalakítását, és a globális modell-portfólió kialakítását célzó tervét. Jól tudta ugyanakkor, hogy ennek finanszírozására a piacok lassulása, és az elérhető profitlehetőségek csökkenése okán jelentős hitelekre lesz szüksége.

Az akkor, kedvező feltételekkel megszerzett hitelek, amelyek biztosították az átalakítási terv megvalósításához szükséges fejlesztések forrásait, a válság idején különösen hasznosnak bizonyultak. A 2006-ban megszerzett, és még mindig rendelkezésre álló lehívható hitelkeret volt az, amely biztosította a Ford likviditását a válság idején, s így egyedüliként a 'detroiti hármak' közül nem kellett csődvédelemhez folyamodnia.

Az átalakítási terv és a globális modellportfolió kialakítása a terveknek megfelelően halad: elsőként 2008 év végén mutatkozott be az új Fiesta, majd 2009-ben az új Transit Connect, 2010 januárjában, a Detroiti Autószalonon pedig leleplezésre került az elkövetkező évek legfontosabb Ford modellje (nagyságrendileg várhatóan a Ford globális értékesítésének 25 százalékát fogja kitenni), az új Focus.

A globális modellportfolió kialakításán túl az átalakítási terv számos egyéb területet is érint: a tevékenység racionalizálása, a párhuzamos funkciók megszüntetése, a globális jelenlétnek köszönhető előnyök kiaknázása egyaránt fontos a kutatás-fejlesztés, informatika, gyártás (rugalmas gyártósorok, igényekhez igazítható termelés), beszerzés, készletgazdálkodás, logisztika területén.

A terv kivitelezésének sikerét mindennél kézzelfoghatóbban jelzi az, hogy a Ford az elmúlt években, így 2009-ben is világszerte növelte piaci részesedését, és a gazdasági válság tetőpontján, a drasztikusan visszaeső iparág ellenére is javítani tudta üzleti eredményeit, két egymást követő negyedévben is jelentős nyereséget elérve.

A Ford, amely jelenleg a világ 17. és az autóipar 4. legnagyobb vállalata. Alan Mulally ráadásul a 2009-es évre lemondott fizetéséről, és jelképes, 1 dolláros kompenzációért dolgozott. Az biztos, hogy megtalálta helyét a Fordnál, tavalyi jövedelme pedig 21 millió dollár volt.

A 68 éves cégvezető általában 5:15-kor kezdi munkanapját, legutóbbi interjúja során az újságírók által, vidám, cserkészként aposztrofált mosollyal így nyilatkozott: „Sosem éreztem ennyire jól magam a munkám során. Egy dolog biztos: bár a repülőgépek és autók már megvoltak, maradok, és nem nyergelek át vonatokra.”

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.