A MÁV szerint a Bombardier mozdonyok minden feltételnek megfelelnek
A MÁV Zrt. ezt annak kapcsán közölte, hogy a Magyar Nemzet pénteki számában - és ennek alapján az MTI - egyebek mellett azt írta, hogy a VDSZSZ Szolidaritás szakszervezet MÁV felügyelőbizottsági tagja állítása szerint a kiválasztott Bombardier TRAXX mozdonyok áramfelhasználása jóval kedvezőtlenebb, mint a versenyben résztvevő Siemens Taurusé. A MÁV pénteki közleményében határozottan visszautasította a napokban jóváhagyott mozdonybeszerzések tisztaságát megkérdőjelező vádakat.
A MÁV szerint a Magyar Nemzet által hivatkozott szakértői dolgozat elvi síkon, kizárólag energia-megtakarítás alapján közelíti meg a kérdést, figyelmen kívül hagyja ugyanakkor a teljes beszerzési, üzemeltetési és karbantartási költségeket, amelyek alapján az európai vontatási piac is a TRAXX-hoz hasonló paraméterű mozdonyokat preferálja.
A vasúttársaság emlékeztet: a 2007 szeptemberében indított mozdonypark-modernizációs programban 25 kétáramrendszerű villamos mozdony beszerzésére írtak ki közbeszerzési eljárást. A mozdonybeszerzést a vasúttársaság elöregedett, 35 éves átlagéletkorú, korszerűtlenné vált V43 típusú mozdonyai tették szükségessé.
Az eurokonform mozdonyok beszerzésére kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárásban került sor. A pályázaton a részvételre 2007. október 3-áig lehetett jelentkezni. A határidőig három pályázó jelezte részvételi szándékát, a PRIMA Mozdony Konzorcium - amelynek tagja az ALSTOM Transport SA és az ALSTOM Hungária Zrt. -, a Bombardier Transportation, valamint a Siemens Aktiengesellschaft.
Az ajánlatok értékelése során különböző hiányosságok miatt mindhárom pályázó felszólítást kapott hiányosságai pótlására. Ennek azonban csak a Bombardier Transportation tett eleget maradéktalanul, ezért a MÁV Zrt. ajánlattételre az egyetlen érvényes jelentkezést benyújtó Bombardier Transportation-t kérte fel - ismerteti a közlemény.
A másik két jelentkező pályázata a közbeszerzési törvény szabályaira tekintettel az előírásoknak nem felelt meg minden szempontból, így azok érvénytelenek lettek. A döntés miatt sem a Közbeszerzési Döntőbizottság, sem a kiesett pályázók nem emeltek kifogást.
A MÁV hangsúlyozza: Andrási Miklós, a MÁV Zrt. jelenlegi elnök-vezérigazgatója és Márkus Imre, a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. jelenlegi vezérigazgatója nem vett részt a döntéshozási folyamatban. A vasúttársaság korábban arról tájékoztatott, hogy a beszerzés hiteligénye 79,6 millió euró (mintegy 21,5 milliárd forint). A hitel futamideje 15 év, fedezetéül pedig a megvásárolni szándékozott mozdonyok szolgálnak. A hitelező bankokat közbeszerzésen választották ki. A mozdonyvásárláshoz szükséges hitel 48 százalékát az EIB, 52 százalékát a KfW Bank adja.