A MÁV nyereségesen működött tavaly

Üzemi szinten nyereséggel zárta a tavalyi évet a MÁV-csoport. A korábban felvett hitelek miatt azonban a mérleg szerinti eredmény még hatmilliárdot meghaladó veszteséget mutatott.

Nagyon kedvezően alakultak a MÁV tavalyi gazdálkodási adatai csoport- és vállalati szinten egyaránt, a MÁV Zrt.-nek évtizedek óta először sikerült pozitív üzemi eredményt elérni – nyilatkozta Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az MTI-nek. Ez elsősorban a költséghatékonyabb és takarékosabb működésnek, valamint a pályavasút állami költségtérítésére hozott kormányzati intézkedésnek köszönhető – mondta.

A MÁV csoportszinten 129 milliárd forint árbevételt ért el, üzleti eredménye 15 milliárd forintot tett ki, adózás előtt 2,3 milliárd forint profitot realizált. Dávid Ilona kiemelte, hogy először gazdálkodott pozitív üzemi eredménnyel a MÁV Zrt., 2012-ben 2,9 milliárd forintot ért el, a mérleg szerinti eredmény ugyanakkor még 6,5 milliárd forint veszteséget mutat, ami a 2002–2010 közötti működési hitelek pénzügyi terheiből adódott.

Az elnök-vezérigazgató kifejtette: a MÁV Zrt.-hez tartozó pályavasúti és egyéb háttérszolgáltatási területen elért mintegy hárommilliárd forint eredmény mögött komoly kormányzati lépés is meghúzódik. 2012-ben a kabinet szerződés szerint finanszírozta a pályavasút működését, nem kényszerítette a vasúttársaságot újabb hitelfelvételekre, illetve tavaly az új menedzsment új és szigorú üzleti tervet dolgozott ki, amelyben jelentős megtakarításokkal számolt folyamatracionalizással és bevételnöveléssel.

A költségmegtakarítások között jelentős tételt képviselt a szolgáltatás jellegű kiadások elmaradása, például nem vettek igénybe tanácsadási és szakértői szolgáltatást, hanem házon belül oldották meg a feladatokat, létszámstopot rendeltek el. Az adminisztratív költségek csökkentek azzal, hogy nem vettek részt a jogszabályi kötelezettségen túlmutató konferenciákon, utazásokon. A pályavasút kiadásait is kézben tartották, évente mintegy 35-37 milliárd forintot költ a vasúttársaság saját forrásból pályakarbantartásra, amelyet terv szerint végeznek el, figyelembe véve a személy- és áruforgalom volumenét – tette hozzá.

A leányvállalatok közül a MÁV-START (vagyis a személyszállítási üzletág) 2,2 milliárd, a MÁV-Trakció (ebben vannak a MÁV mozdonyai) 2,5 milliárd forint, a MÁV-Gépészet (karbantartás, javítás) félmilliárd forint eredményt ért el. A MÁV-START a bevételeit 1,3 milliárd forinttal tudta növelni az előző évhez képest azáltal, hogy bővült a nemzetközi menetdíjbevétele, emellett több volt a belföldi fizető utasok száma is. Továbbá költségmegtakarítást értek el a karbantartás csoporton belüli elvégeztetésével, illetve olcsóbban tudtak üzemanyagot vásárolni – mondta az elnök-vezérigazgató.

Dávid Ilona sikernek tartja azt is, hogy az államnak nem kellett adósságkonszolidációt végrehajtania, önerőből tudták törleszteni a korábban felvett hiteleket. Tavaly év végén 229 milliárd forint volt a MÁV csoportszintű adósságállománya, szemben a 2011-es 277 milliárddal.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.