A MÁV csak a vonatok leállításán tud eleget spórolni

Ugyan a menetdíjkedvezmények rendszerének átalakítása, valamint a MÁV és a Volán-társaságok adminisztratív és működési költségeinek lefaragása is sokat hozhat a konyhára, a tervezett hetvenmilliárdos megtakarítás nagyobb részét azonban csak a járatok ritkításával lehet megoldani.

A menetdíjkedvezmények rendszerének átalakításával körülbelül 8-9 milliárd forintot lehet lefaragni a közösségi közlekedésre fordított összegekből, még sok egyeztetésre van azonban szükség a változások körvonalazásához – mondta Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter szerda reggel a közszolgálati televízió Nap-kelte című műsorában. A tárcavezető annak kapcsán nyilatkozott erről, hogy a kormány a múlt héten elfogadta a közösségi közlekedési rendszer átalakításának stratégiáját, amelynek keretében jövőre az ideinél 70 milliárd forinttal kevesebbet költhet az állam a MÁV-ra és a Volán-társaságokra.

Hónig Péter hangsúlyozta: a 70 milliárd forintos elvonásnak egyelőre a fő területeit határozták meg, és azt, hogy pontosan mely területeken spórolják meg a kívánt összeget, csak később döntik el. A legnagyobb összeg, mintegy 35 milliárd forint valószínűleg a tömegközlekedés teljesítési mennyiségének csökkentésével takarítható meg, további, nagyságrendileg 25 milliárd forint pedig a társaságok adminisztratív és működési költségeinek lefaragásával. A menetdíjkedvezmények átalakításával 8-9 milliárd forinttal csökkenthető a közösségi közlekedésre fordított összeg – mondta Hónig Péter.

A miniszter elmondta: meg kell szüntetni, vagy le kell csökkenteni a nem indokolt kedvezményeket. Például a közlekedési tárcánál is vannak olyan családi kedvezmények, amelyeket át kell gondolni, továbbá – egyfajta utasregisztrációs rendszer létrehozásával – meg kell nézni, hányan veszik valóban igénybe a kedvezményeket. Hónig Péter hozzátette: az átalakításnál nemcsak gazdasági, hanem szociális szempontok szerint is mérlegelnek, és még sok egyeztetésre van szükség a kérdésben.

A működési költségek csökkentésének része, hogy megszüntetik a párhuzamosságot a Volán és a MÁV-járatok között. Arra a kérdésre, hogy az átalakítás ezen része hány ember elbocsátásával jár, Hónig Péter elmondta: ezt csak akkor tudják pontosan kiszámolni, ha a Regionális Közlekedési Tanácsok már felálltak, és összeállították az új menetrendeket. Hozzátette: az kijelenthető, hogy lesz elbocsátás, ugyanakkor úgy is elképzelhető a működési költségek visszafogása, hogy elérik a közösségi közlekedési társaságok alvállalkozói teljesítményének csökkenését, így ez nem jelent direkt létszámleépítést a közlekedési vállalatoknál. A Regionális Közlekedési Tanácsok augusztus közepére lefektetik az új menetrend irányelveit - mondta el Hónig Péter. A közlekedési tárca vezetője arra a kérdésre, hogy értékesítenek-e a MÁV ingatlanállományából, elmondta: elképzelhető, hogy eladják az olyan felesleges vagyonelemeket, amelyeknek "semmi köze" a vasúti szolgáltatáshoz.

Hónig Péter
HÓNIG PÉTER
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.