A Malévval együtt a jövő évi büdzsé is elszállhat

A Malév léte múlhat Fellegi Tamás fejlesztési miniszter ma kezdődő kínai látogatásán. A tárgyalások sikeréért azonban nem csak a magyar légitársaságnál szorítanak: ha a kínaiakkal nem jutunk dűlőre a Malévot illetően, az romba dönthet más kínai terveket is. A tárgyalások eredménytelensége – állami finanszírozás híján – a Malév csődjét jelentheti, ez pedig több százmilliárd forinttal terhelheti a jövő évi költségvetést. Forrásaink szerint idén még tulajdonosi hitelként négymilliárd forintot kaphat a cég, de ez legjobb esetben is csak január végéig elegendő.

Fellegi Tamás október közepén beszélt a Hír TV-ben arról, hogy a Malévról a kínaiakon kívül mással is tárgyalnak, illetve hogy a gazdasági körülmények miatt nehezebb befektetőt találni a légitársasághoz. Ez idő tájt távoztak az utolsók abból a szakmai küldöttségből, amely a Malév-befektetést vizsgálta kínai oldalról, úgy tudjuk, egy képviselőjük maradt Magyarországon, de lényegében hetek óta állnak az egyeztetések.

A Malévval együtt a jövő évi büdzsé is elszállhat
Malév

Márpedig a Malév ügye Kínában fontos: nem a veszteséges légitársaság miatt, hanem azért, mert egyfajta tesztprojektként tekintenek a befektetésre – akárcsak Gyurcsány Ferenc hat évvel ezelőtti kínai próbálkozásai idején. Akkor is a HNA-csoport volt az érdeklődő. Akkor semmi nem lett az együttműködésből, s a kínai nyitás is csak álom maradt.

Ugyanakkor a minisztérium lapinformációk szerint tárgyal a cseh Ulnimex képviselőivel is, ami gyakorlatilag a Travel Service-t jelenti. Kérdeztük ezt a céget is, ám nem kommentálták a lapértesüléseket. Iparági forrásokból azonban úgy értesültünk, hogy jelenleg is zajlanak a tárgyalások, a minisztérium meg is kapta a csehek ajánlatát egy kisebb, mindössze 15-16 gépes, néhány száz főt foglalkoztató, s a Malév jelenlegi útvonalhálózatának harmadát vállaló légitársaságra.

Akár a kínai, akár a cseh vonal lesz a nyerő, a cég jelentős, hetvenmilliárd forintot meghaladó adósságállománya, a korábbi orosz tulajdonos VEB felé fennálló 130 millió eurós hitel és a tiltott állami támogatásokat vizsgáló uniós eljárás miatt aligha a jelenlegi Malév folytatásában látják a jövőt. Ami az orosz tartozást illeti, forrásaink szerint van némi előrelépés. Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettes legutóbbi látogatásán ugyanis már megengedőbbnek mutatkozott az adósság esetleges leírásával kapcsolatban, ha az orosz felet energetikai vonalon kárpótolják.

Az EU vizsgálata már keményebb dió. Forrásaink szerint év végéig kapott haladékot az Orbán-kormány: ha nem sikerül befektetőt találni, akkor az elmúlt két évben a cégnek juttatott több mint hatvanmilliárd forintot a Malévnak vissza kell fizetnie az államnak. Ez egyenlő a csőddel, ami, feltéve, hogy nem tervezetten történik, százmilliárdos terhet ró a jövő évi büdzsére, ha a cég feladatait nem veszi át más. A társaság ugyanis olyan jelentős bevételi forrása a Budapest Airportnak, hogy könnyen megeshet: a reptér nem tudja maradéktalanul fizetni a részleteket a privatizációt finanszírozó pénzügyi konzorciumnak. A privatizációs szerződés – soha nem cáfolt, de meg sem erősített – vonatkozó pontjai értelmében ilyen esetben 30 nap elteltével az államnak 1,2-1,5 milliárd eurós fizetési kötelezettsége keletkezik.

Korábban erre a problémára volt terve a kormánynak. Mivel a HNA-csoport a Hochtief reptérüzletágára a legjobb ajánlatot adta, azzal kalkuláltak, hogy a reptérben megjelenő kínai tulajdonossal, amely a Malévban is érdekelt volna, újra lehet tárgyalni a privatizációs szerződést. Ez nem is volt alaptalan. Ám a legfrissebb információk szerint a Hochtief és a kínaiak között is megakadtak a tárgyalások, s aligha valószínű, hogy a németek az év vége előtt el tudják adni a reptérüzletágat. Ha egyáltalán az európai krízis miatt egyre óvatosabb kínai befektetők tartják vételi szándékukat, az üzlet alighanem hónapokat vesz majd igénybe. Addig pedig, állami pénzforrás híján, a Malév biztosan csődbe megy.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.