A Levegő Munkacsoport szerint még lehet E-útdíj határidőre

Levélben hívta fel Orbán Viktor miniszterelnök figyelmét a Levegő Munkacsoport arra, hogy határidőre bevezethető az elektronikus útdíj, ha összefog Magyarország és Szlovákia kormánya.

A Levegő Munkacsoport csütörtöki közleménye szerint mindenki érdekét szolgálná, ha a magyar kormány a lehető legegyszerűbb, legkevesebb gonddal járó utat választaná a kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetésére. Ez pedig nyilvánvalóan nem más, mint a csatlakozás egy működő rendszerhez. Egy ilyen együttműködés Magyarország nemzetközi megítélését is javítaná - írja a szervezet.

A közlés szerint minél nagyobb úthálózaton szednek útdíjat egy elektronikus rendszerrel, annál kisebb a működtetés költsége, vagyis amennyiben Magyarország csatlakozik a Szlovákiában már megvalósított rendszerhez, az északi szomszédnak is több jut az ottani utak használatáért befizetett pénzből, és a magyarországi utakon keletkező bevételből is kevesebbet kell működtetésre költeni.

Arról nem is beszélve, hogy nincs szükség a rendszer kiépítésére - hangsúlyozza a szervezet. Hozzáfűzik: a szlovákiai útdíjszedő rendszer fedélzeti útdíjszámoló berendezéseit sok magyarországi fuvarozó már ismeri, és vannak hazai cégek, ahol a felszerelésüket is vállalják. Így a tehergépkocsik ellátásának szervezése jóval gyorsabb, könnyebb és olcsóbb lehet, mintha a nulláról indulva egy teljesen új rendszerhez kell kiépíteni a logisztikai hálózatot.

Közleményükben kifejtik: az uniós jog szabályozza az európai hálózat részének tekintett utakon az úthasználati díjszedés lehetőségeit mind a kivetés módját, mind az elektronikus beszedést illetően. Középtávon azok az országok járnak jól, amelyek ezt a szabályozást figyelembe véve alkalmazkodnak az Európai Elektronikus Útdíjszedés Rendszeréhez, az EETS-hez. Ennek a rendszernek ugyan egyelőre csak a csírái vannak meg, de a piacon néhány éven belül meg fognak jelenni az útdíjszolgáltatók, amelyek szerződést kötnek a gépjárművek üzemeltetőivel, biztosítják nekik a fedélzeti útdíjszámoló berendezést, és a mobiltelefonos barangoláshoz hasonlóan számláznak nekik az úthasználatért, bármerre járjanak is az Európai Unióban.

Ezért már most olyan rendszert érdemes felállítani, amely probléma nélkül fogadni tudja majd a más országokból érkező, EETS-kompatibilis fedélzeti útdíjszámoló berendezéssel már felszerelt tehergépkocsikat, és az útdíjszolgáltatójukon keresztül képes lesz velük kapcsolatba lépni, fogadni a díjfizetésüket - hívja fel a figyelmet a Levegő Munkacsoport. Ha Magyarország és Szlovákia úthálózatán közös elektronikus útdíjszedést valósít meg a két állam, az elősegíti Magyarország beilleszkedését az EETS-be.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.