A legtöbb pénzt a kisboltokban költjük el

A recesszióval visszaestek a hipermarketes nagybevásárlások, erősödnek a kisebb üzlettípusok.

Míg a gazdasági bővülés éveiben folyamatosan a kisboltok és a kisebb üzelettípusok lemorzsoldódásáról és a nagy eladóterű hipermarketek előretöréséről szóltak a hírek, az utóbbi időben lelassult ez a folyamat. Míg a hipermarketek a gyakorlatilag telített piacon egymásra nyitják az üzleteiket, egyre kisebb egy négyzetméternyi eladótérre eső  forgalommal, addig a kisboltok csökkenése lényegében leállt, sőt: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatbázisából kiderül, hogy 2007-től a jellemzően kisebb méretű élelmiszer szakboltok erőteljes növekedésnek indultak.

A GFK legújabb közvéleménykutatásában a hazai vásárlók 2004 óta most először említették a vásárlók nagyobb arányban a  kisebb önkiszolgáló üzleteket a hipermarketekkel szemben olyan  vásárlási helyszínként, ahol a legtöbb pénzt költik élelmiszerekre -  közölte a GfK Hungária az MTI-vel.

A Gfk Hungária, a hazai vásárlási szokásokat vizsgáló, ezer főt felölelő személyes megkérdezésen alapuló Shopping Monitor és  Shopping Mission 2008-2009 tanulmánya megállapítja: míg a hazai  tulajdonú láncokat alkotó üzletek elsősorban a napi  rutinbevásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei, addig a  hipermarketek továbbra is a nagybevásárlások kedvelt színterei, amit az árengedmények, akciók miatt  keresnek fel a vásárlók.

A szupermarketek esetében szinte minden vásárlási típus azonos  arányban fordul elő.
A tanulmány kiemeli: a diszkontoknál az árengedmények, akciók  keresése, illetve a nagybevásárlások a legjellemzőbb vásárlási  alkalmak. Az árengedményeket és akciókat keresők 46 százaléka, míg a  nagybevásárlásokat tekintve 41 százalék említette a diszkontokat.

A hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek alapvetően a napi  rutinbevásárlások, a sürgős szükséglet kielégítésére irányuló  vásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei. Legfontosabb  előnyük a lakó- vagy munkahelyhez való közelség, valamint a boltok  személyzetével kialakított személyes kapcsolat, amelynek  eredményeképpen a vásárlók úgy érzik, ezekben az üzletekben az  átlagosnál jobban figyelnek rájuk. A hazai láncokat alkotó boltok  választéka gyengébb, mint az összes élelmiszer-kereskedelmi lánc  átlaga, áraik is magasabbak az átlagosnál, a boltok kialakítása és termékeik minősége pedig átlag közeli.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.