A legtöbb pénzt a kisboltokban költjük el
Míg a gazdasági bővülés éveiben folyamatosan a kisboltok és a kisebb üzelettípusok lemorzsoldódásáról és a nagy eladóterű hipermarketek előretöréséről szóltak a hírek, az utóbbi időben lelassult ez a folyamat. Míg a hipermarketek a gyakorlatilag telített piacon egymásra nyitják az üzleteiket, egyre kisebb egy négyzetméternyi eladótérre eső forgalommal, addig a kisboltok csökkenése lényegében leállt, sőt: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatbázisából kiderül, hogy 2007-től a jellemzően kisebb méretű élelmiszer szakboltok erőteljes növekedésnek indultak.
A GFK legújabb közvéleménykutatásában a hazai vásárlók 2004 óta most először említették a vásárlók nagyobb arányban a kisebb önkiszolgáló üzleteket a hipermarketekkel szemben olyan vásárlási helyszínként, ahol a legtöbb pénzt költik élelmiszerekre - közölte a GfK Hungária az MTI-vel.
A Gfk Hungária, a hazai vásárlási szokásokat vizsgáló, ezer főt felölelő személyes megkérdezésen alapuló Shopping Monitor és Shopping Mission 2008-2009 tanulmánya megállapítja: míg a hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek elsősorban a napi rutinbevásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei, addig a hipermarketek továbbra is a nagybevásárlások kedvelt színterei, amit az árengedmények, akciók miatt keresnek fel a vásárlók.
A szupermarketek esetében szinte minden vásárlási típus azonos arányban fordul elő.
A tanulmány kiemeli: a diszkontoknál az árengedmények, akciók keresése, illetve a nagybevásárlások a legjellemzőbb vásárlási alkalmak. Az árengedményeket és akciókat keresők 46 százaléka, míg a nagybevásárlásokat tekintve 41 százalék említette a diszkontokat.
A hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek alapvetően a napi rutinbevásárlások, a sürgős szükséglet kielégítésére irányuló vásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei. Legfontosabb előnyük a lakó- vagy munkahelyhez való közelség, valamint a boltok személyzetével kialakított személyes kapcsolat, amelynek eredményeképpen a vásárlók úgy érzik, ezekben az üzletekben az átlagosnál jobban figyelnek rájuk. A hazai láncokat alkotó boltok választéka gyengébb, mint az összes élelmiszer-kereskedelmi lánc átlaga, áraik is magasabbak az átlagosnál, a boltok kialakítása és termékeik minősége pedig átlag közeli.