A közlekedési holdingon belül érvényesül a vasút előnye
Az államtitkár utalt arra, hogy a nemzeti közlekedési holdig létrehozásáról megszületett a politikai elhatározás, ami a második gazdasági akciótervben szerepel.
Hozzátette: a szakma, az ágazat feladata lesz társadalmi egyeztetés során kialakítani azt a módozatot, ahogyan ezt a kérdést kezelni lehet.
Újságírói kérdésre válaszolva Völner Pál elmondta, hogy a holding várhatóan jövő év vége körül alakul meg.
Az államtitkár elmondta: a busztársaságok "ráhordó" járatokkal biztosíthatják, hogy a vasút kihasználtsága meglegyen. Kiemelte: a holding kapcsán a költségekben megtakarítást kell elérni.
Völner Pál beszélt arról is, hogy a vasúti közlekedés színvonalát, a szolgáltatást javítani, fejleszteni kell, és ehhez jelentős forrásokra van szükség.
Az államtitkár elmondta, hogy 2015-ig 650 milliárd forint jut a vasúti pálya fejlesztésére, 2011 végéig 95 kilométer felújított vasúti pálya átadása várható.
Völner Pál rámutatott: decemberben, az új vasúti menetrend életbelépésekor újabb szárnyvonalakon indul újra a vasúti közlekedés.
Az államtitkár hozzátette: a MÁV az idén pályafenntartásra további 22 milliárd forint állami forrást kap, és állami garancia mellett 10 milliárd forint értékben kötvényt kibocsáthat ki.
Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezérigazgatója úgy vélekedett, hogy a vasutat a politika korábban bűnbaknak tekintette, az új kormány pozitív üzeneteket küld, a vasút növekvő szerepvállalásáról lehet beszélni. Ezt jelzi, hogy Magyarországon megkezdődött a személyszállítási törvény kidolgozása, lesz közszolgáltatási szerződés a személyszállítás és a pályavasút vonatkozásában.
A Hungrail vezetője elmondta, hogy Magyarország EU-elnöksége alatt adják ki a közlekedési új fehér könyvet az Európai Unióban.
A magyar vasutakat tömörítő szervezet vezérigazgatója hangsúlyozta: egyenlő versenyfeltételeket kell teremteni a közút és a vasút között. Megítélése szerint a közútnak versenyelőnye van a vasúttal szemben. Példaként elmondta: a vasúton mindenütt pályahasználati díjat kell fizetni, a közúton nincs mindenhol úthasználati díj.
Johannes Ludewig, az európai uniós vasutak szervezete, a CER vezérigazgatója az Európai Unió közlekedési politikájáról szólva kifejtette: a 2011-es közlekedési fehérkönyv jelentősége, hogy a vasútra vonatkozó irányelveket a következő tíz évre tartalmazza. A közlekedési rendszereket környezőbaráttá kell tenni, a síneken gördülő forgalom arányát növelni kell.
Hangsúlyozta: az európai törvénykezés kimondja, a költségeket meg kell téríteni a közszolgálat, így a vasúti szolgáltatások megrendelésekor, ezt a kelet-európai országokban többnyire nem tartják be.
Mást vár a MÁV és a Volán
A közösségi közlekedési holding létrehozásától a vasúttársaság pozíciójavulást vár, a Volán szerint racionális törekvés az egységes vagyonkezelés.
Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kedden újságíróknak elmondta: abban reménykedik, hogy a holding létrehozásával javulnak a vasúttársaság pozíciói.
A MÁV vezetőjének véleménye szerint a vasúttársaság jelenlegi problémái a hosszú távú közösségi közlekedési koncepciójának hiányából és a vállalat belső működési gondjaiból adódnak.
A Volánnal való együttműködésre vonatkozó kérdésre válaszolva a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója emlékeztetett a szeptemberben tartott vasúti kerekasztal fórumon elhangzottakra, ahol a közösségi közlekedési alágazatok - a vasút és az autóbusz - közötti verseny téves értelmezését fogalmazták meg a résztvevők, amit a közlekedési holdingban meg kell oldani. Vagyis azt, hogy a vasút és az autóbuszközlekedés működjön együtt, és nem egymást, hanem az egyéni közlekedést tekintsék versenytársnak.
Kérdésre válaszolva Szarvas Ferenc közölte: a MÁV adósságának rendezése nem feltétele a holdingba szerveződésnek, ugyanakkor az adósság kérdését rendezni kell.
Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója az MTI-nek nyilatkozva hangsúlyozta, hogy az egyesülés nem rendelkezett eddig sem tulajdonosi funkcióval, és nem is gyakorol ilyen jogokat.
A Volán Egyesülés vezérigazgatója szerint a menetrend szerinti helyközi közlekedésben az állami vagyonkezelés egységesítése ésszerű és racionális törekvés, mert ezen keresztül egységes feltétel- és követelményrendszer valósítható meg. Az egységes állami vagyonkezelés lehetővé teszi, hogy célkitűzésként fogalmazódjon meg az utazási igények jobb kielégítése, a működés hatékonyságának javítása, valamint a forgalomszervezésben lehetőség nyílik az ésszerű megoldások preferálására.
Saslis Elemér fontosnak tartja, hogy a tulajdonosi és megrendelői funkciók ne mosódjanak össze a jövőben, tekintettel a 2016-os várható személyszállítási piacnyitásra.