A kormány leosztaná a lapokat az útdíjtenderen

A dugába dőlt útdíjtender több résztvevőjével tárgyalni kezdett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy július elejére legalább részben kiépülhessen a 3,5 tonna feletti súlyú teherautókat megsarcoló, megtett kilométerekkel arányos útdíjat beszedő rendszer – írja a Népszava.

A NFM részfeladatokat adna a mintegy 40 milliárdosra tervezett állami beruházásból a januárban eredménytelenül lezárt közbeszerzési eljáráson részt vevő cégeknek. A tárgyaló partnerek közé tartozik a versenyeztetés során korábban esélyesnek tartott a T-System és a Kapsch társaság is – írja a Népszava.

Bár a két utóbb említett beszállító cég felkészült a rendszer kiépítésére, kizárható, hogy júliusban a kormány által kijelölt teljes 6300 kilométeres útszakaszon megkezdődik a megtett úttal arányos díjszedés. A teljes hosszon ugyanis a megjelölt dátumig nem építhető ki a járműkövető rendszer, sem akkor, ha a mikrocellás, sem akkor, ha a műholdas megoldást választja kormány.

A műholdas megoldásnál ugyanis ennyi idő alatt lehetetlen lenne a járművekbe beépítendő bonyolult fedélzeti egység legyártása és tesztelése. A mikrocellás módszer esetében pedig az ellenőrzőkapuk telepítése az akadály.

Ezért ha a kormány legalább az autópályákon meg szeretné kezdeni az év közepén az újfajta díjszedést, akkor egyes szakértők szerint a mikrocellás megoldást kell választania, mert a gyorsforgalmi úthálózaton néhány hónap alatt kialakíthatóak a forgalomfigyelő kapuk, és a rendszer működéséhez használandó viszonylag egyszerű és olcsó jeladók bármilyen mennyiségben rendelkezésre állnak. Érdemes megjegyezni: egy műholdas járműellenőrzéshez szükséges fedélzeti egység ára száz euró körül kezdődik, míg a mikrocellás megoldáshoz alkalmazandó "doboz" ára öt euró körül mozog.

Elemzők szerint pénzügyi akadálya nincs az új fizetési rend bevezetésének. Mivel a kormány mindössze 40 milliárd forintot szán a beruházásra és már a második félévben 75 milliárd forint bevételt remél. Ennek a jelentős hányadához feltehetően hozzá is juthat, ha az év közepén legalább a sztrádákon megindul a kamionosok megsarcolása.

Szakmai számítások szerint ugyanis az útdíjbevételek 75-80 százaléka az autópályákon keletkezik, miközben az ellenőrző rendszer kiépítésének a teljes költségéből a gyorsforgalmi utakra csak a bekerülési ár 20-30 százaléka jut, a nagyobb hányadot ugyanis a főutak járműellenőrző hálózatának kialakítása viszi el.

Orbán Viktor kormányfő január végén, az útdíjtender nyertese, a Getronics Magyarország Kft. visszalépése után jelentette be, hogy az állam saját maga, "házon belül" valósítja meg az e-útdíjrendszert. Ám szakértők már akkor jelezték, hogy a kormányzat egyedül nem képes ilyen projekt megvalósítására, abba be kell vonnia legalább egy szakmailag felkészült útdíjszedéssel foglalkozó céget.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.