A kongresszus már dobná a mentőövet a GM-nek
Túl nagy, hogy elengedjék a kezét - utoljára két hónapja, az AIG amerikai óriásbiztosító állami megmentésekor hallhattuk ezt az érvet. Most a General Motors, az eladásokat tekintve a világ legnagyobb autógyára kapcsán merül fel ugyanez. Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház elnöke a demokraták szenátusi vezetőjével, Harry Reiddel karöltve állt ki az évtizedek óta nem látott bajban lévő gyárakért. Mint bejelentette, a képviselőház a jövő héten összeül, hogy szavazzon egy mentőcsomagról.
A hírre a GM részvényei 14 százalékponttal emelkedtek még szerdán reggel, a rendes kereskedés megkezdése előtt, majd a New York-i nyitás után 19 százalékponttal szárnyalni kezdtek. Ehhez azonban hozzátartozik, hogy ez egyre fenyegetőbb csődtől való félelem miatt a GM-papírok a múlt héten csaknem értékük felét veszítették. Kedden 2,92 dollárt értek darabonként, ami 1943 óta a legalacsonyabb érték.
Pelosi bejelentése tetemre hívás volt, egyértelmű üzenet a Fehér Háznak. Egyelőre ugyanis nincs miről szavazni, a Kongresszus szokásos esetben januárig nem is ülne össze törvénykezésre. George W. Bush elnök szerdán tudatta: együttműködik a Kongresszussal az autógyártóknak nyújtott mentőövben. Hétfőn még a távozó államfő csak egy üzlettel engedett volna a nála vendégeskedő Obamának, vagyis a dél-amerikai szabad kereskedelmi zóna támogatását követelte cserébe.
A Capitoliumon többségben lévő párt ezt ellenzi (sőt a NAFTA, a hasonló amerikai-kanadai-mexikói egyezmény felülvizsgálatát is fontolgatja), így a gyáraknak elvileg meg kellene várniuk a januárt és az Obama-elnökséget.
De az idő ennél jobban sürget, a GM az év végére teljesen kifogyhat a likvid forrásokból. Márpedig az esetleges csődvédelem dominóhatással az amerikai gazdaság óriási szeletét döntheti be: a beszállítók tönkremenetele például közvetve visszaüt a szintén bajban lévő Fordra, Chryslerre is. A válságkezeléssel párhuzamosan a GM-Chrysler egyesülésről is folynak tárgyalások.
- Ha már csődvédelem alatt próbáljuk meg újraszervezni az autóipart, az már ahhoz hasonlítana, mintha az USA egész gazdaságát kellene újjászerveznünk. A beszállítók lánca óriási, több ezer vállalkozás szerepel benne, többmillió álláshelyet és legalább annyi nyugdíjast érint, egész közösségeket, államokat - állítja Alan Gover, a White & Case csődvédelmi jogásza.
Nariman Behravesh, az IHS Global Insight vezető közgazdásza a Bloombergnek nyilatkozva úgy vélte: "a GM valóban azon vállalatok egyike, amelyek túl nagyok hozzá, hogy elbukjanak, és ezt mindenki érti is. Ha összeomlik, úgy elmélyíti és meghosszabbítja a recessziót." Szerinte a GM csődje további három százalékponttal, 9,5 százalékra viheti fel a munkanélküliségi rátát. Mark Oline, a Fitch elemzője azt mondta: a GM csődje után a másik két óriás is erre a sorsra jutna. Sőt a Toyota is aggódik: a GM legnagyobb beszállítója egyben a japán gyár észak-amerikai üzemeié is.
A detroiti hármak 75 százalékban függnek a külső cégektől. Összesen 240 ezer főt alkalmaznak Amerikában, közvetve ötmillió álláshely függ tőlük. Kétmillió azok száma a családtagokat is beleértve, akiknek élethosszig tartó egészségügyi ellátást biztosítanak. Ez csak a GM-nél 4,6 milliárd dolláros számlát eredményezett tavaly, de ezt a kedvezményt most felszámolják.
Az eladási adatok - a hipervolatilits üzemanyagárral, a mélyülő recesszióval és a vele járó keresletvisszaeséssel - folyamatosan kétszámjegyű mutatókkal esnek. A GM egy illetékese a múlt héten azt közölte: a demográfiai korrekció után az értékesítési mutatók a II. világháború utáni legrosszabbak voltak októberben.
Miből menthető meg a GM? A Fehér Ház azt közölte: a demokratáknak világosabban meg kellene fogalmazniuk javaslataikat, és addig is a már jóváhagyott 25 milliárd dolláros, alacsony kamatozású kölcsön korlátozásait kellene feloldaniuk.
A Capitolium ekkora összeget juttatott nemrég a hármaknak környzetbarát technológiák feljesztésére, amellyel felvehetik a versenyt az elsősorban japán konkurenciával. (Bár a hanyatlás mostanra a Toyota, a Honda eladásait is elérte Amerikában.) Ez azonban nem használható fel egyszerű likviditási gondok orvoslására. Korábban szó volt arról, hogy az autógyárak is a 700 milliárd dolláros pénzügyi mentőövből részesülnének, ám ettől egyelőre visszakoztak. Ha mégiscsak ez lesz a megoldás, úgy rájuk is vonatkoznak a bankoknál szokásos megkötések, így a csúcsvezetői jövedelmek, végkielégítések korlátozása.
A GM a nyáron már dolgozói fizetéscsökkentést hajtott végre, és felfüggesztette a részvényenkénti egydolláros osztalékfizetés gyakorlatát. A hármak együtt 25-50 milliárd dollárra számítanak most - akár külön felhatalmazás alapján, akár az újabb, már tervbe vett gazdaságélénkítő csomag részeként - de ez utóbbi megkésve jött kapaszkodó lehet. A gyorssegélyért lobbizik Michigan állam (itt tömörülnek a gyárak) összes képviselője és szenátora, akik főleg demokraták.
- Mennyit adtunk az AIG-nek? 150 milliárdot? Most az amerikai autóipar megmentéséről és 25 milliárdról van szó - így egyikük.