A kilencedik hónapban már esett az autópiac
Hiába bíztak az őszben az autókereskedők, reményeik nem valósultak meg, sőt a szeptemberben forgalomba helyezett 3521 darab új személyautó alig 0,6 százalékkal több a tavalyi év azonos időszakánál. A kis-haszonjárműveknél már augusztusban visszaesés volt, ám a kereskedők abban bíztak, hogy ez a vakációval magyarázható, de a Datahouse őszi adatai már ebben a járműkategóriában is erős mínuszról szólnak: a szeptemberi 834 darab 11,4 százalékkal kevesebb a tavalyinál, a buszoknál 70 százalékos, motorkerékpároknál 5,3 százalékos a visszaesés. A teljes szeptemberi piac 4355 új autója már 1,9 százalékos mínuszt jelez.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2012. szeptemberi és első háromnegyed évi új gépjármű forgalomba helyezési mutatókról: az utolsó hónapban a személygépjármű-piac gyakorlatilag megegyezik az előző év azonos időszaka forgalomba helyezéseivel. Az első kilenc hónap adatai összességében 16 százalékos többlet-forgalombahelyezést mutatnak a 2011. évhez viszonyítva. Erdélyi Péter elnök továbbra is úgy gondolja, hogy az év végére a piac növekedése meghaladja a 2011. évi szintet, és hónapról hónapra pozitív trendet mutatva végül is az előre jelzett 10 százalék körüli növekedést fogja hozni 2012-ben.
Az első kilenc hónap trendje – kisebb botlásokkal – a kilábolás felé mutat akkor is, ha a volumen még messze alatta marad annak, ami a szakma fenntartásához a jelenlegi formában elegendő lenne. Az újszemélyautó-értékesítés több mint 70 százaléka céges vásárlás, így a kereskedelemnek fontos magánvásárlók továbbra sem kerültek elő. Mivel a cégesgépjármű-piac fokozottan Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített volumen nagyon alacsony, sok helyen a heti egy darabot sem éri el.