A kartellt felszámolták, zuhannak az LCD-árak
A legtöbbet, 400 milliót az LG fizethet, ez a második legmagasabb ilyen jellegű cégbírság az Egyesült Államokban. A Chunghwára 120 millió, a Sharpra 65 millió dolláros bírságot róttak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ennyivel megúszták, hiszen Japánban, Dél-Koreában és az Európai Unióban is folyik ellenük vizsgálat kartellgyanú miatt. A piacvezető Samsung ügyét elkülönítetten kezelik.
A televíziókban, mobiltelefonokban, számítógép-monitorokban használatos kijelzők árát az említett cégek 2001 és 2006 között egymással egyeztetve felverték, becsapva ezzel legfőbb amerikai megrendelőiket, így a Dellt, a Motorolát és az Apple-t. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy olyan népszerű termékek, mint a Motorola Razr mobiltelefon, illetve az Apple iPod zenelejátszó sokak számára megfizethetetlen maradt. A cégek illetékesei telefonon és e-mailen értekeztek egymással, s összehangoltan fogták vissza termelésüket egyes üzemeikben, átmeneti hiányt, ezzel magasabb árakat okozva így a piacon – írja a Forbes.
A nyerészkedésnek két éve vetettek véget a hatóságok, azóta az LCD árak rohamosan csökkennek, túlkínálat alakult ki a piacon. Elemzők szerint az iparág szereplői a lelepleződést követő súlyos következményektől tartva már egyre kevésbé hajlanak arra, hogy titkos üzelmeikkel a maguk javára térítsék el az árakat. Ebből fakadóan további árcsökkenést vetítenek előre a piacon. Mindez a cégek nyereségességét is erősen csökkenti, a Samsungnak például az LCD kijelzőkön elért haszonkulcsa a felére csökkent a harmadik negyedévben.
Az elmarasztaló határozat nyomán az LG Display árfolyama 11,1, a Sharpé 8,4, a Chunghwáé pedig 7 százalékkal esett hazájuk tőzsdéjén.
A határozat nem tér ki az Asahi Glass szerepére az ügyben. Mint megírtuk, szerdán az Európai Bizottság 1,7 milliárd dolláros rekordbüntetést szabott ki az autóüveg-gyártók kartelljére. Az Asahi aktív közreműködéséért 142 millió dolláros bírságot kapott. Ez a cég egyben az LCD kijelzőkhöz szükséges üveg egyik legnagyobb beszállítója.