Leminősítés ünnepi oldala: a karácsonyt is drágítja a bóvli
A forint dollárral és az euróval szembeni mélyrepülése nyomán jelentősen drágulnak a karácsonyban leginkább kapós importcikkek, így a szórakoztatóelektronikai termékek - mondták el a megkérdezett kereskedők.
Kereskedői vélekedések szerint a forint néhány napos kilengése még nem jelenthet problémát. A nagy láncokat is ellátó importőrök a kinti gyártókkal ugyanis jellemzően nagyobb keretszerződéseket kötnek a karácsonyi szezonra, ahol az egyes leszállítási tételenként az akkor éppen aktuális árfolyamon egyenlítik ki a számlát. Így az egyszeri kilengéseket hatását tompítja, amikor utána korrigál az árfolyam.
Azonban a forint huzamosabb ideje 300 – as szint fölé kerül az euróval szemben, (illetve dollárral szemben is jelentősen gyengült) így egyértelmű, hogy a beszállító importőrök is kénytelenek emelni az áraikat, illetve azt a kereskedőkkel is el kell, hogy fogadják.
Az Országos Kereskedelmi Szövetségnél ennek kapcsán Vámos György főtitkár úgy fogalmazott, hogy a kereskedő, amennyire csak tudja, próbálja visszafogni az árat – jelenlegi túlkínálattal jellemezhető piacon ezt diktálja a józan ész – azonban a kereskedők már régen kifogytak a tartalékaikból, így ha az importőr árat emel, úgy az előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meg fog jelenni.
A mostani leminősítés a nagy multinacionális áruházláncokat elvileg nem érinti – a nagy, tőkeerős áruházláncoknak ugyanis van hitele a beszállítóknál – azonban a kisebb hazai cégek már azzal szembesülhetnek, hogy a későbbiekben szigorúbb feltételekkel kötnek velük üzletet.
Ez annyit jelent, hogy az itteni piacot ellátó importőröktől már különféle biztosítékot kérhetnek a beszállítók, ami természetesen megint csak a fogyasztói árakat drágítja a szezonban.
Az importőrök azzal ugyan még manőverezhetnek, hogy árfolyambiztosítást kötnek, ám ez viszonylag drága – ami természetesen a nagykereskedelmi árakat is megemeli – ráadásul a nagyobb kilengésekkel szemben sem biztos, hogy megvédi a kereskedőt.
Bár a gyenge forint exporterősítő hatású, azonban ez a belföldi élelmiszerpiacon hajtja fel az árakat. Jelenleg a tejpiacon már érződik, hogy a tejtermelők a kedvező exportlehetőségek miatt a korábbinál nagyobb átadási árakat kérnek a kereskedőktől.