Orbán tudja, milyen az unión kívüli élet: mint Svájcban
Ezzel a Stadler kocsiszekrénygyártó kapacitását évi 370-re növelte a Tisza-parti városban, s a cégcsoport forgóváz-revízióért felelős kompetencia-központja is megépült itt. Egyúttal ünnepélyesen leleplezték az első, a GYSEV részére készülő motorvonat kocsiszekrényét is, amely várhatóan 2014 elején elkezdi az utasok szállítását.
A szolnoki beruházással az alumínium kocsiszekrények előállításán túl a gyár alkalmassá vált vasúti járművek komplett végösszeszerelésére – ezt a lehetőséget a cégcsoport aktuális gyártási igényei alapján veszik majd igénybe. A svájci vasúti járműcsoport a mostanival együtt immár 13 milliárd forintos befektetést valósított meg az elmúlt években Magyarországon.
Peter Spuhler vezérigazgató az avatóünnepségen arról beszélt: nagy öröm számára látni, hogy a cégcsoport egyre növekszik Magyarországon. Első lépésként 2005-ben, kemény nemzetközi versenyben sikerült megnyerniük a MÁV hatvan motorvonatra kiírt tenderét: ekkor nyitották meg budapesti irodájukat, majd építették fel később a pusztaszabolcsi üzemet.
Ezt követte négy évvel később a szolnoki gyár első üzemcsarnokainak beruházása, majd 2011-ben a második ütem. A most, harmadik ütemben átadott szolnoki üzemegységek építését 2012 őszén kezdték meg, s az új csarnokok alig fél év alatt készültek el. A fejlesztéssel a Stadler Cégcsoporton belül Magyarország a harmadik legnagyobb divíziójává vált Svájc és Németország után.
– Külön öröm számomra, hogy egy olyan beruházás átadásán vehetek részt, amely Szolnokon valósul meg, ahová – a Rózsa utcába – jómagam is hazajövök – mondta Orbán Viktor miniszterelnök, aki szerint a szolnokiak – átmeneti visszaesés után – mindig is szerettek dolgozni.
Szavai szerint komoly esély van arra, hogy modern ipari várossá váljon Szolnok, s ezt bizonyítja, hogy a világ egyik legkomolyabb cége perspektívát lát a településben. Szerinte az, hogy alig fél év alatt felépült a csarnok, egyben azt is jelentette, hogy működött a bürokrácia, s a város mindent megtett azért, hogy elősegítse a beruházást. Nem a szerelvények versenyképesek, hanem azok a mérnökök és munkások, akik előállítják ezeket a szerelvényeket – mondta.
Örülök annak, hogy svájci beruházót köszönthetünk, mert Svájc szabadságszerető ország, s példája azt is bizonyítja, hogy „horribile dictu az unión kívül is van élet, nem kell ettől megijedni” – tette hozzá. Szavai szerint fontos az is, hogy a Stadlerben egy családi céget is tisztelhetünk, mert Magyarország szintén arra törekszik, hogy a családi vállalkozások versenyképességét, sikereit növelje.
Orbán szerint az újraiparosítási program életképes Magyarországon, egyre nő az ipar részesedése a hazai termelésen belül. A Stadler-beruházás pedig azt is bizonyítja, hogy a vasútnak van jövője, s Szolnokot, mint vasúti központot is felértékel egy ilyen befektetés – mondta a miniszterelnök.
A szolnoki üzemben villamos és dízel, normál és széles nyomtávolságú, egyszintes és emeletes vonatok alumínium kocsiszekrényeinek hegesztését és fényezését végzik. A most befejezett bővítéssel a társaság megduplázza a teljesítményét – kapacitásuk az eredetileg tervezett évi 200 helyett immár 370-re nőtt, jövőre pedig a tervek szerint eléri az 500-at.
Nemcsak hazai, hanem német, fehérorosz, észt és lengyel piacokra is termelnek. A forgóvázak revíziója a Stadler teljesen új tevékenysége lesz Magyarországon. A beruházás révén minden olyan Stadler-jármű forgóvázának revízióját Szolnokon végzik, amelynek karbantartását eredetileg nem a gyártó vagy az üzemeltető látja el. A revíziós központ munkáját a pusztaszabolcsi karbantartó bázis felügyeli.
A svájci cégcsoport a közelmúltban nyerte el a MÁV Start Zrt. és a GYSEV Zrt. közös közbeszerzési tenderét, s ennek köszönhetően 48 Flirt típusú, alacsony padlós elővárosi villamosvonatot szállítanak majd a két társaság részére 2015. szeptember 30-ig. Ez azt jelenti, hogy a szolnoki gyáregység 2014-ben teljes egészében hazai piacokra termel majd.