A GVH 1,2 milliárd forintra büntetett vasúttársaságokat
Összesen 1,25 milliárd forint büntetést szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal egy magyar, egy osztrák és egy magyar–osztrák tulajdonú vasúttársaságra adta hírül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH)
A versenytanács határozata alapján a MÁV 100 millió, a Gyõr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) 300 millió, a Rail Cargo Hungaria (RCH) 850 millió forint büntetést kapott.
A vasúttársaságok kartellezése ügyében már évek óta vizsgálódott a hatóság.
Az eljárást eredetileg 2008-ban a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés (Mave, majd Hungrail), a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt., a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt., a GYSEV Zrt., a CER Közép-európai Vasúti Árufuvarozási Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. és más magánvasutak ellen kezdeményezte a versenyhivatal.
A GVH szerint ugyan 2004 májusa óta megnyílott a korábban kétszereplős - MÁV és a GYSEV - vasúti áruforgalmi piac, azonban feltűnő volt, hogy az újonnan belépő vállalkozások hatására sem alakult ki érdemi verseny az árakban.
Kiderült, hogy a MÁV - illetve az abból önállósult teherfuvarozó cég az RHC - illetve a GYSEV egyeztették fuvarozási áraikat, ami árkartellnek minősül, továbbá a kisebb cégek felé visszaéltek az erőfölényükkel.
A 2008-ban megindított vizsgálat azonban nem járt eredménnyel, a kartell nem bizonyosodott be. A GVH a magánvasutakkal (CER, MMV, Train Hungary) és a Hungraillel szemben megszüntette az eljárást 2010 folyamán.
A GVH azonban tavaly decemberben újra elővette az ügyet, és vizsgálatai során a versenyhivatal látókörébe kerültek a MÁV és a GYSEV közös díjszabásai, amelyeket a hivatal versenykorlátozó eszközöknek minősített.
A bírság híre nehéz helyzetben érte a MÁV-ot, amelynek közös megegyezéssel távozó elnök-vezérigazgatója, Szarvas Ferenc csütörtökig tölti be posztját. Helyére az a Dávid Ilona várható, aki a GYSEV-et vezette, majd a közelmúltban lemondott.
GYSEV: nem sértettünk versenyjogot!
A GYSEV Zrt. álláspontja szerint a társaság nem sértette meg a versenyjogot, ezért a versenyhivatal döntésének hatósági felülvizsgálatát kérik - közölte a Magyar Nemzet keddi számában megjelentekre reagálva az MTI érdeklődésére a cég szóvivője.
Rázó László írásos válaszában hozzátette: a Gazdasági Versenyhivatal által vizsgált időszakban - és természetesen azt követően is - a társaság vasúti árufuvarozási piaci gyakorlata az irányadó európai uniós és hatályos magyar jogszabályoknak teljes mértékben megfelelt. "Sok évtizedes múltra visszatekintő piaci szereplőként mindig nagy hangsúlyt helyeztünk az ügyfeleink érdekét maximálisan figyelembe vevő, korrekt, semleges és jogkövető piaci magatartásra és együttműködésre" - fogalmazott a szóvivő.