A görögnél is tragikusabb a portugál autópiac
Az EU és az EFTA piacain forgalomba helyezett 1,93 millió új személyautó 8 százalékkal kevesebb a tavalyi év azonos időszakánál: a franciáknál 20 százalékkal, az olaszoknál 19 százalékkal kevesebb új kocsit helyeztek forgalomba. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint némileg kedvezőbb a helyzet az Egyesült Királyságban, ahol a 62 ezer autó csak 2,5 százalékos mínuszt jelent. A negatív rekordot a portugálok tartják mínusz 48 százalékkal, majd a görögök (-45%) következnek.
Stagnál Európa legnagyobb piaca, az első két hónapban 224 ezer darabos Németország, mely ha így veszít tempójából, akár már jövőre a második helyre szorulhat. Persze ehhez az is kell, hogy az elnökválasztások után is száguldjon Oroszország, ahol az energiaexportból támogatott roncsprémiumprogramnak köszönhető a száguldás. Az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint Oroszországban 2012 első két hónapjában 361 ezer új autó kelt el, ami 25 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Az AEB Autógyártó Bizottságának elnöke, David Thomas szerint 2012-ben is további növekedéssel és 2,8 millió új autó eladásával lehet számolni. A költségvetésből támogatott autócsereprogram keretében ötvenezer rubellel (1 rubel = 7,4 Ft) olcsóbban vehetnek orosz gyártmányú új autót azok, akik leadják tízévesnél öregebb kocsijukat. Nem véletlen, hogy a toplistán az első tizenegy modell hazai gyártású, és az oroszországi gyártású autók között több a német, francia, japán és dél-koreai, mint a klasszikus hazai márka.
Az eladási lista élén továbbra is az AvtoVAZ-Renault-Nissan termékei szerepelnek: januárban és februárban ezekből 116 ezer kelt el, ami 8 százalékos növekedést jelent. Közel sem ilyen jó a mérleg a klasszikus Lada esetében, melynek 66 ezer darabja már 6 százalékos mínuszt jelent.
A modellek népszerűségi listáját idén is az AvtoVAZ klasszikus termékei vezetik: első a Priora (17,5 ezer), majd a Kalina (16,7 ezer db) következik, ám a harmadik helyen már a Hyundai Solaris áll (16,5 ezer), majd a Ford Focus (11,6 ezer) és a Kia Rio (11,2 ezer) következik.
Ahogy a legnagyobb piac, Németország, úgy a legnagyobb európai cégcsoport, a VW AG is veszített tempójából: az első két hónapban Európában eladott 461 ezer autó alig háromszáz darabbal több, mint tavaly. A PSA Peugeot Citroën eladásai 15,5 százalékkal, a Renault csoporté 24 százalékkal, a Fordé 5,1 százalékkal, a General Motorsé 13,6 százalékkal, a FIAT-é 16 százalékkal estek egy év alatt. A márkák között növekedésben a 116 százalékos Lexus vezet, majd a Jeep (+59%), a Land Rover (+57 %) és a Kia (+31%) következik.
Mint arról beszámoltunk, Magyarországon az év első két hónapjában személykocsiból 9200-at helyeztek forgalomba, ami 32 százalékkal több, mint tavaly, a Datahouse adatai szerint egy hónap alatt jelentősen lassult a tempó, mert januárban még 44 százalékos volt a bővülés, ám a kedvező eredményben jelentős szerepet játszik a 2011 decemberében megrendelt és a 2012-es évre áttolt, tehát késleltetve forgalomba helyezett autók nagy mennyisége, amit a regisztrációs adó csökkenése, valamint a bérlet és lízing díjának áfamentessége befolyásolt.
A statisztikák ellenére februárban is gyenge volt a magyar ügyfelek szerződéskötési forgalma, mert nem a hazai vevők száma nőtt, hanem egyre több külföldi vásárol nálunk új autót, mert az európai piaci átlagnál jóval alacsonyabbak az árak a magyarországi szalonokban, ahol a JATO adatai szerint március első felében hét százalékra csökkent a növekedés tempója.