A Google-re rontott Zuckerberg?
A Facebook végre elkezdte használni azt, amije van – kommentálták az óvatosabb szakértők azt, hogy a közösségi portált üzemeltető gigavállalkozás bejelentette a Graph Search programját, amely grafikus kereső – egyelőre béta verzió, ám hamarosan az összes Facebook-felhasználó használni tudja majd. Ami bizony hatalmas dolog, hiszen a Facebook jelenleg több mint 1 milliárd aktív felhasználót tudhat magáénak, akik 240 milliárd fotót töltöttek fel és megszámlálhatatlan lájkot, kommentet, megosztást hagytak maguk után a webkettes térben, ami azt jelenti: a Facebook mindent tud a felhasználóiról, de ezt az értéket egészen eddig nem használta semmire.
A részvényárfolyamok majd két dollárt emelkedtek a bejelentést követően, majd a tőzsdei mámor alábbhagyott, s lapzártánk idején a cég papírjainak árfolyama visszacsúszott a tegnapi nyitóérték alá. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne jelentősége a közösségi portálon hamarosan elérhető fejlesztésnek, sőt, a tech-világban immár azt jósolják: végre jön egy cég, amely a keresés és az internetes reklámok terén meg tudja törni a Google hegemóniáját.
Mint ismeretes, ez – legalábbis a keresés terén – nem sikerült a Microsoftnak a Bing keresővel. Pedig Redmondban tudják, hogy a netes hirdetések piaca milyen fontos: nem véletlen, hogy a Yahoo akvizíciójára éveket szántak, sőt az ingyenes telefonálást lehetővé tévő Skype megvásárlására is milliárdokat költöttek, dollárban.
A Facebook jelenlegi keresője a szakértők szerint egész egyszerűen minősíthetetlen. Az új kereső, amit egyelőre csak kiválasztottak tesztelhetnek, nemcsak a saját belső tartalmait indexeli és teszi kereshetővé, hanem lényegében a teljes webet használja arra, hogy a felhasználók kérdéseire választ, vagy legalábbis keresési eredményeket adjon.
Zuckerberg azonban egyelőre nem ígér csodát, csak annyit mond, hogy igényt formálnak a meghatározó webes vállalat címre. Saját bevallása szerint nem teljes értékű keresőt kívánnak fejleszteni, hanem tömegigényeket kiszolgálni. Nagyjából ahhoz hasonlóan, ahogy a Google a Docs alkalmazással a Microsoft Office-nek állított egyszerűbb versenytársat. Ám nem is ez a lényeg: jelenleg a Google az évi 40 milliárd dolláros árbevételének jelentős részét a keresőn belüli hirdetések értékesítéséből szerzi, az eMarketer szerint tavaly 75 százalékos piaci részesedése volt ezen a téren. Hiába indexel sok-sok ezermilliárd weboldalt, pont a Facebook az a forrás, amely hiányzik azokból.
A Facebook pedig az utóbbi időben egyébként is elmozdult a hirdetések felé, pénzzel bárki nyomatékosíthatja posztjait, valódi kampányokat lehet rajta futtatni, méghozzá sok esetben mérhető módon. Vagyis, a Facebook már ma is valós alternatívája a Google-hirdetéseknek, ez pedig a graph search-csel csak erősödik. Nem szólva arról, hogy ebben a felületben a hirdető egyszerűbben, hatékonyabban s a célcsoportra sokkal inkább szűrten tud üzeneteket eljuttatni. A péktől a légitársaságig, a kávézótól a gumisig mindenki valós időben tud hirdetni.
Persze a Google sem tétlenkedik: a statisztikai alapú keresési folyamat helyett egy személyre szabott, intelligens algoritmusokkal támogatott, valódi relevanciákat kereső szolgáltatást fejleszt. A Google+ és a Google Now lényegében ugyanez a koncepció, más úton megvalósítva, ám amíg a Google meglévő fejlesztését alakítja át, a Facebook zöldmezős beruházásba kezdett. Kérdés, melyikkel lesznek elégedettebbek a felhasználók?