A gépjárműimportőrök folytatnák az egyeztetést a kormánnyal
Erdélyi Péter, az MGE társelnöke nem hiszi, hogy megegyezés születhet a nyár végéig, míg Gablini Gábor, a Gémosz elnöke szerint erre már az idén nem kerül sor. Pedig itt nem csak keresletélénkítésről van szó, a csomag célja az ágazat munkahelymegtartó képességének, meglévő kapacitásainak megóvása is - hangsúlyozták a szakemberek. A két szervezet tavaszi konferenciáját követő budapesti sajtótájékoztatón csütörtökön a szakemberek elmondták: tavaly év végéig mintegy 10 százalékos létszámleépítést hajtottak végre az ágazatban. A szakemberek további jelentős csökkenésre már nem számítanak. Kérdésre válaszolva nem tudták pontosan megmondani, hogy hány márkakereskedés zárhat be a közel jövőben, de azt igen, hogy jelentős számú veszélyeztetett kereskedés működik még az országban.
A szakemberek becslései szerint az idén eladott új autók száma nem éri el a 100 ezret. Tavaly több mint 170 ezer személygépkocsit és kis haszongépjárművet értékesítettek Magyarországon. Az MGE elnöke megjegyezte: tovább csökkenti a keresletet az áfa emelése is. Erdélyi Péter emlékeztetett arra, hogy a kormánnyal folytatott egyeztetéseknek a múlt héten lett vége, amikor a kabinet úgy döntött, hogy nem támogatja a gépjárműimportőrök és -kereskedők javaslatcsomagját. A kormány egyebek mellett azzal utasította el a csomagot, hogy az autógyártás csupán 10 százaléka kerül a magyar piacra, és nem kívánják a külföldi beszerzéseket is támogatni.
Gablini Gábor elmondta: a kormány a kereskedelmet nem kívánja támogatni, ugyanakkor az ágazat munkavállalóinak mindössze 20 százaléka dolgozik ebben a szegmensben, 80 százalékuk ipari szolgáltatási tevékenységet végez. Hangsúlyozta, hogy a szektor számára nincsenek pályázati lehetőségek sem. Ezt szakmai hibának, totális félreértésnek nevezte. Hozzátette, hogy a magasan képzett szakemberek elvesztése több területen is problémát okozhat. "Azon fogunk dolgozni, hogy olyan programot készítsünk, amivel a szakma talpra tud állni" - jelentette ki Gablini Gábor.
A Gémosz elnöke elmondta, hogy az ágazat nehézségeit elsősorban nem a gazdasági válság okozta, 2008-ban a legyártott autók 30 százaléka már raktárra került, jellemzően mesterséges piacélénkítő módszereket alkalmaztak világszerte. A válság hatására azonban a szektor minden egyes szegmense - például a gyártás, a kereskedelem - megdrágult. A külföldön bevezetett vásárlásélénkítő programok sok esetben ezt a folyamatot nem tudták megfordítani, de legalább tompították.