A General Motors csődjére készülnek a németek?
Vészhelyzetre készül az Opelnél a nagykoalíciós német kormány, legalábbis a sajtó így értékeli a Karl-Theodor zu Guttenberg (CSU) gazdasági miniszter által előterjesztett vagyonkezelői megoldást. Vezető német politikusok megnyilvánulásaiból arra lehet következtetni, Berlinben egyre inkább az Oepl amerikai anyacége, a General Motors (GM) május végi csődjére készülnek.
A tengerentúlon azonban nem igazán lelkesednek a Zu Guttenberg révén felrajzolt forgatókönyvért, miszerint a detroiti óriás esetleges csődeljárása esetén a hitelezők elől a Merkel-kabinet egy vagyonkezelő cégnél „parkoltatná” ideiglenesen a GM Europe érdekeltségeit, így az Opel/Vauxhall márkákat.
A Németországban közel 26 ezer embert foglalkoztató Opel talpon maradásához a jövő év végéig 3-3,3 milliárd euró szükséges. A fizetésképtelenség elkerüléséhez rövidtávon viszont 1,2 milliárd euró kell, ezt az összeget jelentős részben a négy németországi Opel-üzemnek otthont adó négy tartomány közösen hitelezné meg. Zu Guttenberghez hasonlóan Roland Koch (CDU) hesseni tartományi kormányfő is azt hangsúlyozta: átmeneti megoldásról lenne szó, az állam nem vásárolná be magát az Opelbe, a tartományok csak akkor nyúlnának a zsebükbe, ha egy komoly befektető is megjelenne a színen.
Az Opelre legtöbb eséllyel az olasz Fiat-konszern és az orosz partnerekkel szövetkező kanadai-osztrák autóipari beszállító, a Magna pályázik. A német kormány mindkét féltől május 20-ig várja a konkrét átvételi ajánlatokat. A Fiattal ellentétben a Magna nem helyezett kilátásba sem gyárbezárást, sem elbocsátást, de ágazati elemzők szerint önámítás azt gondolni, hogy az Opel/Vauxhall átszervezése lehetséges lenne komoly létszámleépítés nélkül.
Közben a mintegy négyezer európai Opel-, és Vauxhall-kereskedőt tömörítő szervezet elnöke, Jaap Timmer azt közölte: a márkakereskedők készek pénzügyileg is szerepet vállalni a megroggyant Opel/Vauxhall megmentésében. Az elkövetkező három évben minden eladott autó árából 150 eurót egy külön alapba tennének be. A tervek szerint a befizetésekből közel 500 millió euró jöhetne össze, s az összegből 15-20 százalékos részesedéshez tudnának vásárolni az új Opelben, amelyben a GM már csak kisebbségi tulajdonos maradna. A friss tőkéért cserében ugyanakkor szeretnének több beleszólást kapni a vállalat ügyeibe, így igényt tartanának felügyelő bizottsági hely(ek)re is.