A Gazprom számára kiemelt fontosságú az európai piac
Didier Lebout, a Central European Business Centre által szervezett III. Magyar Energia Csúcson tartott előadásában hangsúlyozta: Európának a csökkenő belső termelés és a növekvő kereslet miatt egyre több gázt kell importálnia a következő években, a Gazprom ezen többletkereslet kielégítésére is felkészült. Kifejtette, a Gazprom termelésének negyede Európába megy, és forgalma felét az európai bevételek teszik ki.
A Gazprom nemcsak gázvásárlásba, hanem a tárolókapacitások létesítésébe is befektet, mivel az egyik legnagyobb kihívás számukra, hogy az ingadozó keresletet ki tudják szolgálni - jelezte a stratégiai vezető. Hozzátette: a Gazprom a cseppfolyós földgáz (LNG) piacon is szeretne tovább terjeszkedni, és például a koreai, japán és kínai LNG piacon is megjelenne.
Ez ugyanakkor csak az első lépés a Gazprom számára, "szeretnénk jelentős LNG-beszállítókká válni 2013-ra" - hangsúlyozta Didier Lebout. Szólt arról is, hogy Európába és Amerikába szeretnének LNG-t szállítani, ha tudnak koncessziót szerezni.
Didier Lebout elmondta, hogy a Gazprom más energiapiacokon is globális pozíciókat szeretne kiépíteni, így a villamos energia, és megújuló energia piacon is, nemcsak az oroszországi készletekre alapozva. A hosszú távú szerződések szerinte rendkívül fontosak, és nem állnak útjába a szabad piac fejlődésének, hanem épp ezek biztosítják a stabilitást és a hosszú távú fejlődést a földgáziparban.
A gázpiacnak hosszú távon kell gondolkoznia, a Gazprom is erre szeretné építeni kapcsolatait, mivel az energia mindig is központi téma lesz. A nukleáris energia csökkentése az energiamixben sem megy egyik napról a másikra, mint ahogyan a megújulók részarányának növelése sem - mondta.
A stratégiai vezető ismertette, a Gazprom Marketing and Trade - amely a Gazprom csoport tagja - több mint 80 milliárd köbméter gázzal kereskedik az európai piacon, és a legjelentősebb energiaellátóvá szeretne válni a világon. Hozzáfűzte, hogy a Gazprom az európai gázpiac liberalizálásához alkalmazkodott a marketingcég létrehozásával.
A Gazprom tavalyi profitja 1.310 milliárd rubelre (44,6 milliárd dollárra) emelkedett a 2010-es 968,6 milliárd rubelről. A cég részesedése az európai gázpiacon tavaly 27 százalékra nőtt a 2010-es 24 százalékról. Az Európába irányuló orosz gázexport így 139-ről 150 milliárd köbméterre nőtt.