A francia kormány autóipari nagyrészvényessé válhat
"Az autógyártóknak nem feltétlenül alapokra van szükségük, hanem a pénzügyi támogatásért cserébe a tőkeemelés egyes esetekben kifizetődőbb lenne" - véli a kormányszóvivő.
A francia kormány jelenleg kizárólag a Renault-nál tulajdonos, 15 százalékos részesedéssel.
Nicolas Sarkozy államfő múlt csütörtökön a Peugeot-Citroen gyárban tett látogatáson ígért nagyobb támogatást a szektornak. Akkor azt mondta, hogy az ágazat felemelését szolgáló terv január végén meglesz, s hogy a nehéz helyzetbe került járműipart, beleértve a beszállítókat is, hitelek mellett garanciák vállalásával is támogatná a kormányzat.
A kormányszóvivő szerint az alapvető kérdés az, hogy a támogatásért cserébe mit kap a kormány. "A mentőcsomag nem ajándékba lesz: a gyártóknak el kellene kötelezniük magukat a gyártótelepek fenntartása mellett. Nem mi leszünk az a kormány, amely támogatja és elfogadja a gyárbezárásokat!" - hangsúlyozta Luc Chatel.
A járműiparnak nyújtott első támogatásokat decemberben a francia kormány már ahhoz a feltételhez kötötte, hogy a gyártók nem helyezhetik át máshova telepeiket.
Az államtitkár közlése szerint az állami pénzügyi támogatás formáira különböző javaslatok születtek, de még a "dolgok nem dőltek el": szó van hitelekről, kölcsöngaranciákról, átvállalható kötelezettségekről. A kormány kedden kezdi meg egyeztetéseit a járműipar képviselőivel, ahol "minden lehetőséget tanulmányoznak", s várhatóan január végén kerül bejelentésre az ágazat megmentésére egy élénkítő csomag.
Chatel elmondta: kedden jelentik majd be hivatalosan egy 300 millió eurós alap létrehozását a járműipar támogatására, amely része lesz egy globális európai mentőcsomagnak.
A Le Parisien című napilap úgy tudja, Sarkozy január végén egy 5-10 milliárd eurós programot jelent majd be, amelyet elsősorban hitelek formájában kíván a kormány folyósítani.
Az elsődleges cél a szektort érintő likviditási problémák rendezése, ugyanis a járműipar jelenleg 8 százalékos kamattal tud csak hitelhez jutni a francia bankoktól. Emellett a kormány egyik fő szándéka a tiszta autók, hosszú távon pedig a 100 százalékosan automatizált és 100 százalékosan újrahasznosítható járművek gyártása felé orientálni az ágazatot - hangsúlyozta Luc Chatel.
A járműipar - amelynek eladásai Európában tavaly közel 8 százalékkal estek vissza - Franciaország egyik legfőbb ágazata. A két nagy hazai cég, a Renault és a PSA Peugeot-Citroen - amelyek tavaly nyár óta több ezer munkahely megszüntetését jelentették be -, valamint a külföldi gyártók és bedolgozók 2,5 millió embert, a francia munkavállalók 10 százalékát foglalkoztatják.+