A forgalmazók szerint, válságmélyítő az étkezési jegy adóztatása
Keller László, a Pénzügyminisztérium államtitkára a kormányülést követő tájékoztatón azt mondta, hogy a kormány elképzelése szerint a most adómentesen adható néhány természetbeni juttatás felét adóztatnák meg. A béren kívüli juttatások közül egyebek között az üdülési csekkeknél és az étkezési hozzájárulásnál az adómentes feletti részre 62 százalékos munkáltatói szja-t, és az így megnövelt alapra kivetett 27 százalékos járulékot kell befizetni - ismertette az államtitkár.
A 12.000 forintos melegétel utalvány juttatása az új szabályok szerint a munkáltatónak 18.344 forintba kerülne, míg ugyanez munkabérben kifizetve, mintegy 25.000 forint az összes közteherrel együtt.
Balázs Krisztián szerint már az adóztatás tényének is elriasztó hatása van, korábbi felmérések szerint a most bejelentettnél jóval kisebb, a 11 százalékos eho 2008-as tervezett bevezetése kapcsán készült felmérés szerint a munkáltatók 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem adna étkezési utalványt alkalmazottainak.
A KOPINT-TÁRKI március közepén végzett, a teljes juttatás megadóztatásáról szóló vizsgálatát előzetes eredményeit ismertetve a marketing igazgató elmondta: az adatok alapján az látható, hogy bármilyen, cafetéria elemet érintő adóterhelés a munkaadók közel 50 százaléka esetében úgy jelentkezik, hogy nem adja a továbbiakban a juttatást és ezt bérként sem konvertálja át.
Hozzátette:a kutatás, amely a teljes összeg megadóztatásának hatását vizsgálta, azt mutatja hogy 100 milliárd forint vásárlőerő teljesen kikerül a piacról, felerősítve a gazdasági recessziót, a kapcsolódó 16-17 milliárd forint áfa sem kerül befizetésre. A számítások szerint közvetetten vagy közvetve kapcsolódó mintegy 10.000 munkahely veszélybe kerülhet és mintegy 12 milliárd forint vendéglátói becsült adó- és járulékbefizetés sem jelenik meg a költségvetésben.
Balázs Krisztián elmondta: a szakmai utalvány forgalmazók éves kibocsátott forgalma 180-200 milliárd forint.
A környező országok példáján az látható, hogy gazdasági válság idején is növelik az utalványokban biztosított és adómentességet élvező vásárlóerőt, mert a munkaadók számára költséghatékony megoldás a munkaerő megtartására, a költségvetés számára a felhasználás biztos áfa-bevételt generál, a munkahelyek tekintetében biztosan áll mögötte munka-intenzív szolgáltatás, a költségvetés számára a befektetések segítik a költségvetési hiány finanszírozását, a vásárlőerő felhasználása elsősorban hazai termékben, hazai munkahelyen történik.
A vállalati szférában jelenleg 1,5 millió munkavállaló részesül hidegétel utalvány és 1 millió munkavállaló melegétel utalvány juttatásban.
Az étkezéshez kapcsolódó adómentes juttatások a bruttó átlagkeresetek mindössze 4-6 százalékát képviselik, ez jelenleg az EU középmezőnyét jelenti, ahol Románia és Bulgária 15 százalék feletti szinttel vezetik a listát.
A munkavállalók 65 százaléka fogyaszt munkanapokon meleg ebédet, ami számos étterem napi bevételének akár 60 százalékát és foglalkoztatási szintjét biztosítja.
Nemzetgazdasági szinten 2007-es adatokat figyelembe véve a legalább 5 főt foglalkoztatott vállalkozások létszámbővülése 1,8 százalék, míg a vendéglátásban érdekelt szakágazaté 12 százalék.
A cafetériához kapcsolódó éves juttatások összege 200-250 milliárd forint között van, ami teljes egészében számlázott forgalom keretében megjelenő vásárlóerő.