A forgalmazók szerint, válságmélyítő az étkezési jegy adóztatása

Jelentős vásárlóerő visszaesést okoz, ha a most adómentesen adható étkezési és egyéb adómentes utalványok felét megadóztatják, ez pedig tovább mélyítheti a válságot - mondta Balázs Krisztián, az utalványforgalmazással foglalkozó Accor Services Magyarország Kft. marketing igazgatója .

Keller László, a Pénzügyminisztérium államtitkára a kormányülést követő tájékoztatón azt mondta, hogy a kormány  elképzelése szerint a most adómentesen adható néhány természetbeni  juttatás felét adóztatnák meg. A béren kívüli juttatások közül  egyebek között az üdülési csekkeknél és az étkezési hozzájárulásnál  az adómentes feletti részre 62 százalékos munkáltatói szja-t, és az  így megnövelt alapra kivetett 27 százalékos járulékot kell befizetni  - ismertette az államtitkár.

A 12.000 forintos melegétel utalvány juttatása az új szabályok szerint a munkáltatónak 18.344 forintba kerülne, míg ugyanez munkabérben kifizetve, mintegy 25.000 forint az összes közteherrel  együtt.

Balázs Krisztián szerint már az adóztatás tényének is elriasztó  hatása van, korábbi felmérések szerint a most bejelentettnél jóval  kisebb, a 11 százalékos eho 2008-as tervezett bevezetése kapcsán  készült felmérés szerint a munkáltatók 40 százaléka nyilatkozott  úgy, hogy nem adna étkezési utalványt alkalmazottainak.

A KOPINT-TÁRKI március közepén végzett, a teljes juttatás  megadóztatásáról szóló vizsgálatát előzetes eredményeit ismertetve a  marketing igazgató elmondta: az adatok alapján az látható, hogy  bármilyen, cafetéria elemet érintő adóterhelés a munkaadók közel 50  százaléka esetében úgy jelentkezik, hogy nem adja a továbbiakban a  juttatást és ezt bérként sem konvertálja át.

Hozzátette:a kutatás, amely a teljes összeg megadóztatásának  hatását vizsgálta, azt mutatja hogy 100 milliárd forint vásárlőerő teljesen kikerül a piacról, felerősítve a gazdasági recessziót, a  kapcsolódó 16-17 milliárd forint áfa sem kerül befizetésre. A számítások szerint közvetetten vagy közvetve kapcsolódó mintegy  10.000 munkahely veszélybe kerülhet és mintegy 12 milliárd forint  vendéglátói becsült adó- és járulékbefizetés sem jelenik meg a  költségvetésben.

Balázs Krisztián elmondta: a szakmai utalvány forgalmazók éves kibocsátott forgalma 180-200 milliárd forint.
A környező országok példáján az látható, hogy gazdasági válság  idején is növelik az utalványokban biztosított és adómentességet  élvező vásárlóerőt, mert a munkaadók számára költséghatékony  megoldás a munkaerő megtartására, a költségvetés számára a felhasználás biztos áfa-bevételt generál, a munkahelyek tekintetében  biztosan áll mögötte munka-intenzív szolgáltatás, a költségvetés  számára a befektetések segítik a költségvetési hiány finanszírozását, a vásárlőerő felhasználása elsősorban hazai  termékben, hazai munkahelyen történik.


A vállalati szférában jelenleg 1,5 millió munkavállaló részesül  hidegétel utalvány és 1 millió munkavállaló melegétel utalvány  juttatásban.

Az étkezéshez kapcsolódó adómentes juttatások a bruttó  átlagkeresetek mindössze 4-6 százalékát képviselik, ez jelenleg az  EU középmezőnyét jelenti, ahol Románia és Bulgária 15 százalék  feletti szinttel vezetik a listát.
A munkavállalók 65 százaléka fogyaszt munkanapokon meleg ebédet,  ami számos étterem napi bevételének akár 60 százalékát és  foglalkoztatási szintjét biztosítja.

Nemzetgazdasági szinten 2007-es adatokat figyelembe véve a  legalább 5 főt foglalkoztatott vállalkozások létszámbővülése 1,8  százalék, míg a vendéglátásban érdekelt szakágazaté 12 százalék.

A cafetériához kapcsolódó éves juttatások összege 200-250  milliárd forint között van, ami teljes egészében számlázott forgalom  keretében megjelenő vásárlóerő.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.