A Fiat siet a Chrysler segítségére
A vezető olasz gépkocsigyártó, a Fiat egy kedden bejelentett, jogi elkötelezettséget egyelőre nem jelentő megállapodás szerint a Chrysler-részvények 35 százalékához jut hozzá annak többségi tulajdonosától, a Cerberus Capital Managementtől. Az értékesítési együttműködéssel egyúttal csaknem másfél évtized után a Fiat és az Alfa Romeo márka is visszatérhet az észak-amerikai piacra. A Fiat papírjai a hírre erősödtek a milánói börzén.
Az előzetes megállapodás, amely áprilisra válhat véglegessé, nem jelent készpénztámogatást vagy egyéb finanszírozást a Chryslernek, amely továbbra is 4 milliárd dolláros állami kölcsönre szorul likviditási gondjai enyhítésére. Sőt, a pénzügyminisztériumnak rá kell bólítania a tervre (miközben a tárcát e sorok írásakor éppen nem vezeti senki; a miniszterjelölt, Timothy Geithner szenátusi meghallgatását szerdára tervezik.) Robert Nardelli, a Chrysler vezérigazgatója egy, a dolgozóknak küldött körlevélben arról számolt be: az egyezség biztosíthatja a cég életképességét. John Elkann Fiat-vezér pedig azt mondta: vállalata a későbbiekben növelheti részesedését a zártkörű részvénytársaságban. A The Wall Street Journal szerint az olasz-amerikai egymásra találás mindkét cégnek évi 3-3 milliárd dollárt takaríthat meg. A Daimler másfél éve adta el a Chrysler-részvények csaknem négyötödét a Cerberusnak 7,4 milliárd dollárért, a kilenc évvel azelőtti ár ötödéért. Most Stuttgartban azt közölték: minden kezdeményezést üdvözölnek, amely segíti az amerikai gyártó piaci stabilizálását, és maguk is eladnák a 19,9 százalékban még meglévő papírokat.
A detroiti hármak közül a Chryslernél volt tavaly a legnagyobb a visszaesés az eladásokban: 28 százalék. A vállalat négy év alatt felére, mintegy 1600-ra csökentette a beszállítók számát, és további 50 százalékos lefaragást tervez. Jövőre felszámol 606 márkakereskedést, és három év alatt négy üzemegységet zár be. Vezetői a minapi detroiti észak-amerikai nemzetközi autókiállításon koncepcióautókat mutattak be, és fogadkoztak, hogy szerkezetátalakítással sikerre viszik az 58 ezer embert foglalkoztató, szinte teljes egészében a pangó észak-amerikai piactól függő vállalatot. Tagadták, hogy napirenden lenne a fúzió; előzőleg a General Motorsszal folytatott tárgyalások hírét szellőztette meg az amerikai sajtó. Tavaly pedig a Chrysler megállapodásra jutott a Nissan-Renault-val, amelynek pick up kisteherautókat gyárt, személygépkocsikért cserébe.
Iparági elemzők egy ideje már temették a Chryslert, amelynek március végéig kell szerkezetátalakítási tervét letennie az asztalra az állami kölcsönért cserébe. A detroiti autóshow-n tartott előadásában Michael Robinet, a CSM Worldwide iparági tanácsadócég előrejelzésekért felelős igazgatója ijesztő diákat mutogatott, és úgy vélte: a Chrysler lejtmenete megállíthatatlan, a kapacitás kihasználatlansága (a félgőz) fenntarthatatlan, az idén 84 éves vállalat feloszlik. December végén Edward Altman, a New York-i Egyetem professzora is úgy vélte, a cég fél év múlva már nem létezik. Hétfőn viszont már azt mondta a Bloomberg tévének: nőtt a túlélés esélye.
Kölcsönt kap a The New York Times is
Egy ismert mexikói milliárdossal állapodott meg hétfőn a The New York Times napilap kiadója egy 250 millió dolláros kölcsönről - jelentették be. Carlos Slim Helú, aki már most is a Times Co. 6,9 százalékos tulajdonosa, a cserébe kapott opciós papírokkal a cég egyik legnagyobb tulajdonosa lehet, ha törzsrészvényekre váltja azokat. Ugyanakkor nem jut szavazati joggal bíró elsőbbségi részvényekhez, illetve igazgatótanácsi képviselethez az 1,1 milliárd dolláros adósságot maga előtt görgető médiavállalatban. A Times Co., hogy készpénzhez jusson, piacra dobta a Boston Red Sox baseballcsapatot működtető cégben birtokolt részvényeit, illetve eladási-, és visszalízing szerződés formájában 225 millió dollárt vett fel manhattani székházára. A Times-papírokat hitelminősítők nemrég a befektetésre érdemes szint alá, azaz bóvlira értékelték el; Slim befektetetése kockázati invesztíció.