A felszámolások és a cégalapítások száma is nő
Az utolsó három hónapban felgyorsult a felszámolások számának növekedése Magyarországon – adta hírül az Opten céginformáció-szolgáltató társaság. Míg az év első 11 hónapjában összesen 18 százalékkal több felszámolási eljárás indult, mint egy évvel korábban, addig az utolsó három hónapban 2376 helyett már 3340 felszámolást tettek közzé, a növekedés üteme így ebben az időszakban már 40 százalékos. – Korai lenne messzemenő következtetéseket levonni a számokból, mert a közzétételek hathetes csúszásban vannak a felszámolások tényleges megindításához képest, így a szeptemberi adatok valójában a válság elmélyülése előtti állapotot tükrözik – figyelmeztet Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója.
A végelszámolások száma az utolsó három hónapban 15 százalékkal, 2140-re emelkedett, miközben az első 11 hónapban a növekedés üteme csak 11 százalék volt. A gyorsulás tehát itt is egyértelmű, de a végelszámolások korántsem szaporodtak olyan ütemben, mint a felszámolások. – Ennek a jelenségnek több olvasata is van – állítja Csorbai Hajnalka, aki szerint a végelszámolások száma az utóbbi egy évben folyamatosan emelkedett. – Eddig úgy ítéltük meg, hogy ez egy egészséges konszolidáció része is lehet, most azonban már nem feltétlenül erről van szó – jellemezte a helyzetet.
Az igazgató szerint abban minden szakértő egyetért, hogy Magyarországon túl sok a cég, és a kívánatosnál kisebb az egyes cégek tőkeereje, így számos ágazatra ráférne egy kiadós konszolidáció. Ennek azonban a működő cégek számának csökkenésében is meg kellene mutatkoznia, ez viszont minden cégmegszűnési rekord ellenére elmarad, mert egyre több új cég alakul az országban. – Egész évben jellemző volt a cégalapítási láz, és ez meglepő módon még az utolsó három hónapban, sőt csak novembert tekintve is folytatódott. Hihetetlen, de igaz: novemberben 22 százalékkal több cég megalakulását tették közzé, mint egy évvel korábban – mutatott rá a piac egy másik sajátosságára Csorbai Hajnalka.
A megkérdezett kis- és középvállalkozások 70 százaléka már érzi a recesszió hatásait, vagy a közeljövőben számít rá, míg 25 százalékuk egyelőre nem tart a gazdasági válságtól, sőt, 5 százalék fejlődési lehetőséget lát a kialakult világpiaci helyzetben. A Kampány a Sikeres Vállalkozásokért szervezésében megrendezett Vállalkozók és Cégvezetők Második Országos Csúcskonferenciáján ismertetett felmérés szerint a legtöbben a megrendelések számának csökkenését tapasztalják, 20 százalékuk a vevői pánikot, illetve az erőteljes takarékossági intézkedéseket látja a tendencia hátterében.
Az MTI által ismertetett felmérés szerint a válaszadók 15 százaléka az ügyfelek elvesztése miatt aggódik leginkább, míg 10 százalékuk szerint az árfolyam ingadozása a legnagyobb kockázat. Kisebb mértékben ugyan, de a vállalkozók a fenyegető tényezők közé sorolták a munkahelyen belüli bizonytalan hangulatot, és a kereszttartozásokat is.
A megoldások terén, azaz hogy mit tehet egy kisvállalkozás vezetője a recesszió hatásainak elkerülése érdekében, a legtöbben, 30 százalék a tanulást, képzést, innovációt emelték ki. A válaszadók közel egyötöde egyfajta előre menekülést, piaci terjeszkedést tart jó megoldásnak, míg 15 százalékuk a piaci pozíció megerősítését, aktívabb marketingtevékenység folytatását tervezi. Mindezek mellett többen az eladások növelésére, valamint a termék vagy szolgáltatás minőségének javítására koncentrálnának (10 százalék), és vannak, akik a szektor összefogásában (6 százalék) látják a megoldást, és persze akadnak olyan vezetők is akik a kompromisszumokra, az óvatosabb működésre helyezik a hangsúlyt (4 százalék).