A Facebook lehet a jövő mobilcége
Hív a jövő - A mobil kommunikációban rejlő lehetőségek - ezzel a címmel készített felmérést a világ egyik legnagyobb informatikai vállalata, az Oracle. Szerte a világon, több ezer mobilfelhasználót kérdeztek meg arról, milyen fantáziát látnak a szolgáltatásban, s egyáltalán, mire használják, vagy használnák a készülékeket.
Elégedett, de hűtlen ügyfelek
Noha az előfizetők 82 százaléka elégedett, 77 százalékuk mégis gondolkodás nélkül váltana szolgáltatót például kedvezőbb ár esetén, ami azt jelenti, hogy a mobilcégeknek egyre nagyobb energiájába kerül majd az ügyfeleik megtartása. 83 százalékuk ráadásul nem zárkózott el a hagyományostól eltérő szolgáltatóktól - így például a Sonytól, a Facebooktól vagy a Google-tól sem. A feltétel csak az volt, hogy azok a megszokotthoz hasonló minőségű és árú szolgáltatásokat kínálnak.
A szolgáltatóváltásnál elsősorban az ár, majd a hálózat minősége, az ügyfélszolgálat hatékonysága, végül pedig a készülék játszik szerepet, mint motivációs tényező.
Korlátlan adatforgalomra vágynak a felhasználók. Noha egyre másra jönnek ki a nagyobbnál nagyobb adatlimitet tartalmazó csomagok, az előfizetők még mindig a korlátlan adatforgalmat részesítik előnyben, és ezért hajlandók fizetni is. Pedig az egy előfizetőre jutó átlagos havi forgalom világszinten csak 2-4 gigabájt körül alakul, hazánkban körülbelül 2,5 gigabájt. Igaz, egyre növekszik.
A megkérdezettek 61 százaléka a korlátlan adatforgalomért 7 százalékkal, 59 százalékuk a korlátlan SMS-ezésért pedig 5 százalékkal fizetne többet.
Mobil: GPS és kocsikulcs
A mobilok öt éven belül a felváltják a GPS készülékeket - véli a válaszadók 54 százaléka. 31 százaléka szerint a hitelkártyát, 24 százaléka szerint pedig a kocsikulcsot is kiváltják a kézikütyük. A jövőben a videochat fog egyre inkább elterjedni. Érdekesség, hogy "jövőben szívesen használnám" felhasználások között sokan említették a fizetett tartalmak több képernyős megjelenítését, az internetes információk vonalkód segítségével történő elérését, valamint a háztartási energiafelhasználás nyomon követését.
Meglepő módon a mobiltulajdonosok egyre szívesebben fogyasztják a hirdetéseket a telefonokon, annak ellenére, hogy azt a privát szférájuknak tekintik. A felhasználók 64 százaléka kész hirdetéseket fogadni mobilján árkedvezményekért vagy extra szolgáltatásokért cserébe. Vagyis, a szolgáltatók ez alapján újabb bevételi forrással számolhatnak, elsősorban a vékonyabb pénztárcájú fiatalabb korosztály körében. A 18- 33 közöttiek amúgy is háromszor akkora valószínűséggel használják telefonjukat szórakozásra és kétszer akkora valószínűséggel személyi számítógépként, mint a 46 és 64 év közöttiek.
Számít az adatvédelem
A szolgáltatóknak ehhez azonban megoldást kell találniuk az adatvédelmi problémákra. Számos felhasználó a személyes adataival kapcsolatos aggályok miatt nem aknázza ki a mobiltelefonos alkalmazások és tartalmak által nyújtott előnyöket. A megkérdezettek mindössze egyharmada lenne hajlandó helyfüggő hirdetéseket fogadni telefonján, a többi válaszadó adatvédelmi okokra hivatkozva elutasította ezt a lehetőséget.
- A tanulmányból kiderül, hogy noha a felhasználók nyitottak az újabb és újabb technológiákra, a szolgáltató kiválasztása és a szolgáltató iránti hűség szempontjából még mindig az ár és a megbízhatóság a meghatározó. Az új, innovatív tartalmak és a legkorszerűbb alkalmazások mellett a szolgáltatóknak arra is figyelniük kell, hogy az alapvető funkciók, mint például a szolgáltatások aktiválása, biztosítása és kiszámlázása zökkenőmentesen, hibátlanul és kellő gyorsasággal történjen - fogalmaz Bhaskar Gorti, a felmérést megrendelő Oracle Communications első alelnöke. Nem is mondhatna mást, hiszen az Oracle legnagyobb ügyfelei közé pont a telekom-vállalatok tartoznak, s a cég legújabb fejlesztései, valamint főbb termékei pont az alelnök által említett célokat szolgálják.
A mobilvásárlás terén is sokat fejlődött a világ: minden ötödik ember töltött le okostelefonjára fizetős alkalmazást, 42 százalék pedig ingyenest. Sokak szerint a jelenlegi mobil fizetési módok nem elég kényelmesek, ezért a válaszadók 58 százaléka szívesen használná magát a mobiltelefont a hitelkártya helyett.
Ami a területi különbségeket illeti, Európában a mobilosok több SMS-t küldenek, mint az amerikai és ázsiai felhasználók, míg e-mailezésre majdnem annyian használják a mobiltelefont, mint Észak-Amerikában. Ázsiában az embereknek jobban bejött a mobil e-mail, míg a közösségi szolgáltatások használata terén az amerikai és az ázsiai felhasználók is megelőzik az öreg kontinenst.
Magyar kutatás
Az Oracle kutatásában a régióból lengyel, cseh és orosz felhasználók vettek részt, magyarok nem. Ugyanakkor, az Ipsos készített egy átfogó hazai kutatást is. A felmérésben megállapították, hogy a nyomógombos készülékek tulajdonosai inkább érzik elektronikus póráznak a mobiljukat, míg az okostelefonnal rendelkezők, akik sokkal inkább gondolják úgy, hogy az intenzívebb használat szabadságot ad nekik.
A nyomógombos készülék tulajdonosok közül azok, akik nem szeretnének a jövőben sem váltani az érintőkijelzős készülékekre, nem értettek egyet azzal a kijelentéssel, hogy a mobiljuk egyben a személyiségük része is. Az Ipsos kutatásából az is feketén - fehéren kiderül, hogy az érintőkijelzős mobilt használók egy jó része unaloműzőnek használja a készülékét. Közülük is 19 százaléknyi ért egyet azzal az állítással, hogy sokszor halálra unná magát a mobilja nélkül, míg a nyomógombos telefont használók közül ez csak hat százalék mondta.