A Facebook egymilliárd dollárt adott az Instagramért
A Facebook megvásárolja az Instagramot – jelentette be Mark Zuckerberg a Facebookon. Az Instagram fejlesztői csatlakoznak a Facebook csapatához, de nem integrálják be őket teljesen, a dolguk továbbra is a fotómegosztó fejlesztése lesz. A Facebook egymilliárd dollárt fizet az alkalmazásért készpénzben és részvényekben. A kiadási oldal tehát ismert. De hol a bevétel, ami indokolná a tranzakciót?
2006-ban a Google 1,65 milliárd dollárt adott a Youtube-ért, webes szolgáltatást azelőtt senki nem adott hasonló nagyságrendű pénzt, kivált olyanért, amely nem termelt pénzt, és rövid távon nem is látszott, hogy mivel fog – villantja meg a párhuzamot Dobó Mátyás, az Endless mobilfejlesztő cég vezetője, s a téma Doransky néven ismert véleményvezére.
Zuckerberg felidézte, hogy a Facebooknál az évek alatt arra helyezte a hangsúlyt, hogy a lehető legjobb fotómegosztó alkalmazást alkossák meg, s ez mit sem változott, most arra készülnek, hogy az Instagrammal működjenek együtt, mely szintén a legjobb élményt nyújtja a felhasználóknak – magyarázta a döntés hátterét a Facebook alapítója.
Ugyanezt más szavakkal magyarázza el Doransky, egyértelműbbé téve az üzleti összefüggést:
– Ha nem termel jelentős bevételt, akkor miért vette meg a Facebook az Instagramot? Ugyanazért, amiért a Google a Youtube-ot. A Youtube már akkor a leggyorsabban növekedő kereső volt a weben, és a Google nem tehette meg, hogy egy ilyen teljesítményű keresőmotort más kezébe enged. Az Instagramnál ugyanez a helyzet a fotómegosztás kapcsán. A Facebook-alkalmazás jó dolog ismerősök státuszüzeneteinek böngészésére és üzenetek küldésére, de fotómegosztásra az emberek telefonon inkább az Instagrammot használják, és ez komoly kockázat a közösségi oldal számára. Ráadásul, április ötödikén, az Instagram egyetlen nap alatt szerzett egymillió felhasználót, amikor elindult az Androidon. (Azelőtt csak iOS platformon volt elérhető.) – mondja Doransky.
– Az Instagram az elmúlt időszakban nemcsak fotómegosztóként, hanem közösségi oldalként is elkezdte pozicionálni magát. Sok felhasználója inkább itt osztotta meg a telefonjával készített képeket, és nem a Facebookon – ami az alkalmazás népszerűségével együtt újabb nyomós érv volt Zuckerbergéknek arra, hogy jobban teszik, ha a saját oldalukra állítják az Instagramot.
Az Instagram hivatalos blogján az alapító Kevin Systrom lelkendezett, megígérve, hogy még jobbá teszik az alkalmazást, új szolgáltatásokat is terveznek hozzátenni a jövőben, tehát nem áll le az alkalmazás fejlesztése.
Persze vannak, akiket nem győzött meg a bejelentés. A Facebookot elutasító Instagram-felhasználók máris arról beszélgetnek, hogyan kell törölni az Instagram-accountokat.