Ezer forint lehet egy doboz Marlboro

Dohánynagykereskedők szerint a trafikosok érdekében beterjesztett árrésnövelés 90-150 forinttal drágítja meg a cigarettát. A jobb márkák ára az ezresnél fog kopogtatni. A döntés nemcsak a nyerteseknek, de meghatározott gyártói körnek is kedvez.

Ismét jelentősen drágulhat a cigaretta, amennyiben a Parlament elfogadja a Lázár János által csütörtökön benyújtott trafiktörvény-módosítást. A javaslat szerint a cigaretta árrésének legalább 10 százalékosnak kell lenni, ez alá a kereskedő és a gyártó semmilyen formán nem mehet.

A dohányzási toplista csúcsát Kelet-Timor foglalja el, ahol a népesség 61 százaléka dohányzik
An Indonesian youth holds a cigarette while waiting for a train in Jakarta May 24, 2012. Anti-tobacco advocates in Indonesia plan to file a class action lawsuit this month using cases of child addicts in the hope of forcing tougher regulations on a society where one in three people smokes. The suit against tobacco companies and the Indonesian government argues that feeble regulation has left children dangerously exposed to the risks of smoking. To match Feature INDONESIA-SMOKING/ REUTERS/Beawiharta (INDONESIA - Tags: POLITICS HEALTH SOCIETY)

A javaslat indoklása szerint erre azért van szükség, hogy a július elsejétől induló Nemzeti Dohányboltok fenntarthatóak legyenek. A cigaretta jelenlegi, 3-4 százalékos árrése ugyanis meglehetősen vékony megélhetést kínál annak, aki csak egy vagy két bolthoz kapott koncessziót. Három-öt trafik esetén viszont már az alacsonyabb árrés mellett is megérte az üzemeltetés.

Forrásaink szerint a 10 százalékos árrés dobozonként 90-150 forintos áremelést hoz majd, a gyártók ezt ugyanis nem tudják majd kigazdálkodni. (Az eltérő mértékű áremelés annak tudható be, hogy jellemzően az alacsonyabb árkategóriájú termékek és a presztízsmárkák árképzése jócskán eltér.) A cigaretta adótartalma nagyjából 82, míg a cigaretta gyártói árrése jelenleg 18 százalék körüli, ebből kap a gyártó 13-15 százalékot, míg a kiskereskedő 3-4 százalékot.

Elsősorban a multinacionális gyártók által, külföldön előállított középkategóriás vagy prémiumtermékek azok, amelyeknek jóval nagyobb a szállításból adódó logisztikai, illetve marketingköltsége, míg az alacsonyabb árkategóriás termékeknél a gyártók többet tudnak engedni a kiskereskedők számára.

Az ár a gyártók számára kulcsfontosságú: a trafiktörvény alapján a jövőben szinte kizárólag ez alapján tudnak versenyezni egymással. A hazai reklámszabályok korábban már száműzték a dohánymarketinget a legtöbb reklámozási felületről, így az utóbbi években a gyártók jobbára csak az áruházban, az eladás helyén történő reklámokkal tudták megszólítani a vásárlóikat.

A júliustól induló Nemzeti Dohányboltokban azonban ennek a lehetősége is minimálisra szűkül, illetve a gyártók a kiskereskedőt sem tudják majd jutalmazni azért, ha a termékükből többet ad el.

Ezért azok a termelők lesznek előnyben, akik az olcsóbb szegmenset célozták meg. Ilyen például a trafikügyben oly sokat emlegetett Continental Zrt. is. 

A várható drágulással együtt jelentősen beszűkül a cigaretta kiskereskedelme: egyelőre 5400 koncessziós dohánybolt várható, hogy júliustól elindul, szemben a jelenlegi, 48 ezer körüli eladóhellyel. A dohányiparban korábban is úgy nyilatkoztak: a trafikrendszer nyomán a feketepiac 5-15 százalékosra fog bűvülni. Igaz, a számításba akkor még nem vették bele egy esetleges újabb drágulás hatását.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.